Cursa pentru “viitorul Tesla” are nevoie de talent si experienta

16 mai 2018,



Un articol recent din Wall Street Journal, intitulat “In cursa de a construi urmatorul Tesla, startup-urile angajeaza lideri experimentati”, ne-a indemnat sa vedem cine sunt “executivii experimentati” la care se refera WSJ si ce i-a determinat sa lase in urma pozitiile importante (si foarte bine platite) de la producatori auto consacrati, ca sa isi asume riscul de a conduce un startup.

Domeniul de activitate al acestor firme noi este foarte variat, acoperind tot spectrul de la vehicule super eficiente cu trei roti (Elio Motors) la masini de lux si mare performanta (Faraday Future si Lucid Motors), pana la vehicule utilitare (Bollinger Motors si Workhorse).

Dupa cum declara pentru Automotive News un expert in productia auto de masa, Brett Smith, directorul adjunct al Centrului pentru Cercetare Auto din Michigan (patria automobilelor americane): “Cresterea productiei de la zero la 5.000 sau 10.000 nu reprezinta o provocare imposibila pentru o companie noua. Problemele apar atunci cand ajungi acolo unde se afla Tesla in prezent. Pe masura ce creste volumul de productie, complexitatea si problemele cresc exponential”. O posibila solutie sugerata de Smith este cea aplicata cu succes de Apple, in care firma se ocupa de proiectarea unor produse inovatoare si contracteaza productia cu firme experimentate.

Rezultatul investigatiei noastre pe urmele executivilor plecati la firme startup arata ca majoritatea provin de la marile firme care au demarat cu entuziasm programe electrice in primul deceniu al sec XXI si le-au trecut ulterior pe linia de plutire cu finantare minima, pana se limpezesc apele si se cristalizeaza piata.

Probabil cea mai mare hemoragie de talent a fost de la BMW, care dupa debutul spectaculos cu i3 si i8 a incetinit motoarele (electrice) si a amanat productia de masa pentru 2020. Ingineri si manageri ai programelor i3 si i8 conduc acuma destinele electrice la Evelozcity, Byton, SF Motors si alte startup-uri enumerate mai sus, cu obiectivul de a lansa cat mai curand in productie masinile viitorului.

O alta sursa importanta de talent este Tesla, de unde au plecat cateva nume mari legate de lansarea modelelor S si X, luand cu ei experienta unica acumulata pe durata proiectarii si productiei celor doua modele de succes. Fiindca Tesla si-a facut publice patentele inca din 2014, nu este vorba de transfer sau furt de proprietate intelectuala, cum s-a intamplat in recentul scandal si proces Waymo (Google) contra Uber pe tema tehnologiilor autonome.

In 12 iunie 2014, Elon Musk scria pe pagina de internet Tesla “Toate patentele noastre va apartin”, lansand in acest fel filozofia “open source” in domeniul auto.

Un paragraf merita recitit, fiindca a deschis calea spre transportul rutier electric.

“Firma Tesla a fost creata pentru a accelera lansarea transportului sustenabil. Daca defrisam calea pentru a crea vehicule electrice convingatoare, iar apoi o minam pentru a inhiba concurenta, am actiona contrar obiectivului nostru. Tesla nu va initia procese legate de utilizarea, cu buna credinta, a patentelor si tehnologiei noastre”.

Mai spunea atunci Elon Musk: “Leadership-ul in tehnologie nu este definit de numarul de patente, ci de ablitatea companiilor sa atraga si sa motiveze cei mai talentati ingineri”. Cata dreptate avea cu cinci ani in urma, intelegem mai bine doar acum, cand fosti angajati Tesla au pornit propriile companii sau au fost angajati de startup-uri ambitioase din toata lumea.

Cea mai mare echipa ex-Tesla se regaseste in California, la Lucid Motors, infiintata cu zece ani in urma, sub numele Atieva, sub conducerea fostului inginer sef al programului Model S, plecat de la Tesla din pozitia de vicepresedinte.

Scrieti-ne sau adaugati un comentariu pe Facebook, daca subiectul este de interes, iar noi vom reveni cu amanunte din interviurile preluate de la Salonul Auto de la Beijing.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *