Ne face o deosebita placere sa marcam astazi un nou debut la 24auto.ro, cel al prietenului nostru Ovidiu Serban. Fin cunoscator al sportului automobilistic, in special al raliurilor, in acest prim material domnia sa detaliaza campionatul intern de raliuri de regularitate pentru vehicule istorice. Suntem onorati sa ii gazduim semnatura si speram intr-o colaborare cat mai rodnica!
Pasiunea pentru automobile de epoca, istorice, retromobile sau oldtimere (in traducere libera) si dorinta de intrecere la volan s-au unit in aceasta noua disciplina numita raliuri de regularitate, indragita tot mai mult si la noi in ultimii ani.
Cand spunem raliu ne gandim la lupta cu secundele, la anvelope incinse, ambreiaje si discuri de frana inrosite, urat mirositoare, drumuri aproape impracticabile prin paduri, parbrize pline de noroi; nu poate fi vorba de asa ceva cand lupta se da cu autoturisme mai vechi de 30 de ani, avand la volan proprietarii care le ingrijesc de ani de zile iar acum le-au adus la a doua tinerete, ajutati, coordonati si supravegheati, mai ales la capitolul viteza (!) uneori, chiar de sotii.
Dar sa trecem la concret – autoturismele inscrise trebuie sa fie atestate ca istorice, cu verificarea tehnica si asigurarea obligatorie valabile, iar participantii sa fie membrii RCR sau al unui club afiliat. Inaintea startului, echipajele primesc din partea organizatorilor clasicul road book dupa care ei trebuie sa descopere traseul, lungimea etapei, timpul afectat ei, precum si carnetul de control sau foaia de parcurs care le indica locul de strat si sosire al probelor speciale – PS (sau teste de regularitate -TR), precum si viteza medie impusa pe durata PS. Ca si raliurile de viteza, si cele despre care vorbim sunt impartite pe etape, cu start si sosire dupa un anume numar de minute, iar viteza medie nu poate fi mai mare de 50 km/h, desigur, cu respectarea tuturor regulilor de circulatie pe drumurile publice. Etapele sunt presarate cu probe speciale, desfasurate cu circulatia deschisa, in care participantii trebuie sa parcurga o anumita distanta cu o viteza medie impusa (de asemenea sub 50 km/h), in asa-numitele probe engleze, sau intr-un anumit timp (probe italene). Timpii realizati se masoara cu o precizie de zecime de secunda cu ajutorul unui aparat montat in masina, care comunica momentul trecerii prin dreptul unei balize fixata de organizator la marginea soselei. Cumularea timpilor de intarziere sau avans fata de timpul ideal stabileste rezultatul echipajului si, implicit, clasamentul. La acest timp se mai adauga, daca este cazul, penalizarile la final de etapa. Competitorii sunt impartiti pe grupe in functie de vechimea masinii, fiecare cu clasament separat, la care se adauga clasamentul pe echipe si, desigur, clasamentul general.
Dotarea echipajelor pentru acest gen de competitie trebuie sa includa aparatul pentru masurarea distantelor si unul sau chiar doua cronometre, apoi un calculator de buzunar, istetime din partea copilotului si rabdare din partea pilotului.
Premierea se face pentru primele trei echipaje clasate in respectivele clasamente, dar si pentru cel mai varstnic concurent sau cel mai tanar copilot, cea mai mica cilindree, concurentul venit de la cea mai mare distanta si, desigur, cel mai vechi autoturism.
2018 este al treilea an in care si la noi intrecerea se desfasoara intr-un campionat de raliuri de regularitate cu vehicule istorice, compus din sapte etape, sub egida Retroclub Romania si FRAS. Gheata se sparge in Prahova, prin Old Cars Rally, cand traseul de regula ajunge pina in statiunea Cheia, cu vizitarea unor renumite crame din regiunea subcarpatica, apoi se continua in centrul tarii, prin Castle Classic Rally, organizat de Classic Car Club Mures, prilej cu care se viziteaza mai putin cunoscutele castele restaurate din zona. Moldova are onoarea de a organiza in fiecare an in alt judet, impletind, asa cum a devenit traditie, competitia cu vizitarea unor obiective turistice sau istorice, de care nu duce lipsa. In luna august competitorii se reunesc la Sibiu, cand traseul, de regula, include Marginimea Sibiului si Transfagarasanul, apoi urmeaza Carpati Retro, organizat de la an la an in alta zona a tarii. Se continua cu Kronstadt Classic Rally in Tara Barsei, pentru ca, la venirea toamnei, cortina sa fie trasa cu Memorial Giurgiu 1904, cam pe unde s-a desfasurat primul raliu in Romania, in urma cu mai bine de un secol.
Ovidiu Serban
Credit foto: Classic Car Club Mures