Tsutomu „Tom” Matano a fost un designer auto legendar, cunoscut la nivel global drept părintele modelului Mazda MX-5 / Miata. A trecut în neființă zilele trecute, la vârsta de 77 de ani. Născut pe 7 octombrie 1947, la Nagasaki, Japonia, a studiat ingineria la Tokyo, înainte de a se muta în Statele Unite.
În 1970 și-a început cariera în industria auto la General Motors, în Detroit. Ulterior a fost responsabil de design pentru marca australiană Holden, alături de Phillip Zmood, și a lucrat în principal la Holden Torana. În 1977 s-a alăturat echipei BMW din München, Germania.
La Mazda a ajuns în 1983, mai întâi ca designer șef al operațiunilor din America de Nord, apoi a avansat în ierarhie până a devenit vicepreședinte de design, apoi designer executiv și director al operațiunilor din America de Nord. A ocupat apoi funcția de designer executiv pentru Mazda în Japonia până în 2002, înainte de a se dedica predării designului la Academia de Artă din San Francisco, SUA.

De-a lungul carierei sale, unele dintre cele mai faimoase proiecte ale sale au fost prima generație Mazda MX-5, precum și a treia generație Mazda RX-7 și conceptul Miata M-Coupe. A rămas în istoria automobilului drept părintele modelului Mazda MX-5, cea mai vândută decapotabilă din toate timpurile.
Ideea acestui model a pornit în 1978, de la propunerea jurnalistului american Bob Hall, care i-a sugerat președintelui Mazda, Kenichi Yamamoto, crearea unei decapotabile mici și ușoare, inspirată de mașinile sport britanice, dar fără probleme de fiabilitate. Mai multe echipe Mazda au trimis proiecte pentru noul model, iar cea californiană, condusă de Tom Matano, a câștigat, în timp ce echipele Mazda din Japonia s-au ocupat de partea de inginerie.
Imersiunea lui Matano în cultura auto americană a inspirat stilul primei generații Mazda MX-5, cunoscută și sub numele de Miata în America de Nord și Eunos Roadster în Japonia. Prima sa prezentare oficială a avut loc la Salonul Auto de la Chicago, în februarie 1989, înainte de a fi prezentată în Europa, la Salonul Auto de la Geneva, în martie 1989. Modelul a fost un mare succes, iar de atunci au fost vândute peste un milion de unități în patru generații.
Matano rămâne în memoria lumii auto nu numai prin munca sa, ci și prin obișnuința de a fi prezent la evenimentele auto, unde se întâlnea cu fanii săi și le semna mașinile.

















