Bentley. Producția mașinilor de lux, la rang de artă
04.08.2025
        
Distribuie acest articol!   

În lumea automobilelor de top, Bentley s-a impus ca o referință esențială. Luxul a fost mereu prioritatea absolută pentru celebra marcă britanică.

Dar spre deosebire de alte mărci din acest segment, precum Rolls-Royce, Bentley a redefinit standardele luxului în industria auto printr-o notă proprie, unică, de sportivitate. Bentley a combinat întotdeauna eleganța și sportivitatea, mergând chiar până la a-și lăsa amprenta asupra motorsportului.

Povestea începe cu Walter Owen Bentley, un inginer și mecanic pasionat. După ce a lucrat la motoare de avioane în timpul Primului Război Mondial, în 1919 a decis să își înființeze propria companie de automobile, în Cricklewood, nordul Londrei. Scopul său era clar: să construiască mașini rapide și durabile, cele mai bune din clasa lor. Primul automobil produs de Bentley a fost modelul de 3 litri, echipat cu un motor cu 4 cilindri de 85 CP.

Acesta a marcat începutul unei lungi serii de modele emblematice cu care Bentley și-a câștigat reputația, în special datorită calității și performanței mașinilor sale, atrăgând o clientelă bogată, pasionată de mașini.

Bentley are un trecut glorios în motorsport, fiind printre câștigătorii celebrei curse de 24 de ore de la Le Mans, în cinci ediții din anii 1920. A fost o perioadă de aur pentru Bentley, datorită unei echipe de piloți pasionați, gentlemen drivers bogați, cunoscuți sub numele generic de „Bentley Boys”. Printre aceștia s-au numărat Woolf Barnato, moștenitorul minelor de diamante De Beers, Sir Henry Birkin și Glen Kidston, un fost ofițer de marină și pasionat de aviație.

Printre cele mai faimoase modele ale anilor 1920 s-au numărat Bentley 4.5 Litre și Bentley Speed Six. Primul a succedat modelului 3 Litre, considerat insuficient de puternic și îmbătrânit. Modelul 4.5 Litre a devenit rapid foarte popular în rândul unei game largi de clienți. În total, aproximativ 700 de exemplare au fost produse între 1927 și 1931, inclusiv aproximativ 50 echipate cu motoare supraalimentate, variante cunoscute sub numele „Blower”.

După două victorii în cursa de 24 de Ore de la Le Mans pentru modelul Sport de 3 litri, în 1924 și 1927, motorul de 4,5 litri a preluat ștafeta, cu o victorie la Le Mans în 1928. În anul următor, Bentley a reușit să plaseze motorul de 4,5 litri pe locurile 2, 3 și 4 la Le Mans. În acel an, nu un Bentley de 4,5 litri a câștigat, ci un Bentley Speed Six, care era o evoluție mai sportivă a versiunii de stradă de 6,5 litri.

Sub capota imensă se afla un motor masiv, de 6 litri cu 6 cilindri, care dezvolta până la 180 CP în versiunea de curse. Woolf Barnato și Sir Henry Birkin au câștigat Le Mans în 1929, iar Barnato a repetat performanța în 1930, de data aceasta alături de Glen Kidston.

În ciuda succeselor din curse, Bentley se lupta cu dificultăți economice. Criza economică din anii 1930 a lovit puternic compania, care în 1931 a dat faliment. Spre surprinderea tuturor, Rolls-Royce a fost cea care a salvat atunci Bentley. Producția a fost mutată la Derby, Anglia, iar modelele Bentley produse în acea perioadă erau echipate cu motoare Rolls-Royce. Deși ADN-ul mărcii s-a pierdut treptat, de-a lungul anilor, devenind, într-un fel, o versiune Rolls-Royce mai sportivă, au existat câteva modele care au ieșit în evidență.

Bentley R-Type Continental, produs la începutul anilor 1950, poate fi considerat unul dintre cele mai importante modele din istoria mărcii și unul dintre cele mai elegante automobile construite vreodată. În 1952, R-Type Continental era cel mai rapid automobil cu patru locuri, atingând aproape 200 km/h, dar și cel mai scump din lume. A fost, într-un fel, primul GT autentic din istoria automobilului.

Colaborarea cu Rolls-Royce a durat aproape 70 de ani. Anul 1998 a adus o schimbare fundamentală în istoria celor două mărci: Rolls-Royce a fost preluată de BMW, iar Bentley a devenit parte a Grupului Volkswagen. Pentru Bentley a fost un nou început – grupul german a injectat miliarde și totul a început practic de la zero. Fabrica a fost restructurată și a fost lansată o nouă gamă de modele, astfel că Bentley s-a reafirmat ca o marcă ce combină luxul cu performanța, cei doi piloni pe care s-a bazat mereu ADN-ul mărcii.

În 2003 a fost lansat Continental GT, un model luxos și puternic, care avea să devină un adevărat bestseller care s-a impus pe noi piețe, precum Statele Unite și Orientul Mijlociu. Tot în acel an Bentley și-a marcat revenirea în prim-planul motorsportului, câștigând pentru a șasea oară cursa de 24 de ore de la Le Mans, cu Bentley Speed 8. Începutul secolului XXI a venit cu extinderea gamei, prin introducerea de noi modele, precum Bentayga, Flying Spur și Mulsanne.

La rândul său, logo-ului acestei mărci legendare are propria istorie. Designul constă din două aripi întinse în jurul majusculei B. Emblema, simbolizând viteza și eleganța, a evoluat de-a lungul anilor, dar și-a păstrat întotdeauna elementele caracteristice. Aripile reprezintă puterea și prestigiul, în timp ce litera B amintește de originile mărcii.

Logo-ul este compus din trei culori principale: alb, negru și argintiu. Un detaliu mai puțin cunoscut este faptul că aripile au legătură și cu originile aeronautice ale mărcii. Walter Owen Bentley, un pasionat de aviație, a încorporat aceste elemente pentru a aduce un omagiu primilor săi ani de carieră, petrecuți în industria aeronautică.

În fine, un detaliu interesant al logo-ului Bentley este legat de asimetria penelor de pe aripi. Fiecare aripă are un număr diferit de pene, ceea ce face ca logo-ul să fie unic și dificil de imitat. Acest detaliu a fost introdus de designerul Frederick Gordon Crosby și a evoluat de-a lungul anilor, cu revizuiri în 1931 și în anii 1990.

Distribuie acest articol!