Prezent si viitor – despre electrificarea auto in Europa

26 iunie 2018



Recent informam cititorii nostri despre evolutia spectaculoasa a industriei automobilelor electrice in China si succesul financiar al celui mai mare producator global de acumulatori pentru tractiune electrica, CATL.

Mai aproape de casa, in Europa, efortul timpuriu Renault a ajuns la a doua generatie ZOE, care a dominat pana de curand topul vanzarilor si s-a extins la alte marci si modele – (Twizy, Kangoo Z.E, SM3 Z.E), BMW, care cu o doua generatie a modelelor i3 si i8 inregistreaza vanzari in crestere, si Street Scooter-ul Postei Germane, realizat in colaborare cu universitatea din Aachen, livreaza pachete si produse in Germania si Marea Britanie.

Lansate in productie europeana, ca autovehicule concepute din start pentru tractiune electrica, aceste modele au fost insotite de cateva adaptari pentru tractiune electrica, ale unor modele lansate initial cu motoare cu ardere interna.

Gama electrificata Volkswagen (Up si Golf) si Smart sunt mai cunoscute la noi, dar si Peugeot a mers si va merge in continuare pe aceasta cale.

Intrarea in productie in acest an a primelor modele europene de performanta: Jaguar iPace, Audi eTron si Porsche Taycan, va schimba cu siguranta perceptia din ultimii ani, ca industria auto europeana este codasa la capitolul autovehicule 100% electrice.

Odata cu realizarea planurilor ambitioase de electrificare ale Grupului Volkswagen, Daimler si BMW incepand cu 2019, balanta globala se va modifica si diversitatea modelelor va inlatura una din piedicile actuale in calea adoptarii electromobilitatii pe scara larga.

Am discutat pe larg cat de dificila este aceasta tranzitie din numeroase puncte de vedere: locuri de munca pierdute, furnizori afectati, investitii in infrastructura de incarcare, reutilizarea si reciclarea acumulatorilor si cate necunoscute plutesc inca asupra adoptarii in masa a electromoblitatii cu privire la materiile prime pentru acumulatori, retele de distributie ale curentului electric sau alternativele de productie individuala (panouri solare).

Dar iata ca un recent articol publicat de Springer Professional ne dezvaluie un alt aspect, mai dificil de intuit: inertia fortei de munca.

Numarul de patente inregistrate anul trecut de industria auto germana pentru motoare cu ardere interna (2108), dovedeste ca o buna parte a creativitatii si capacitatii de inovatie este in continuare concentrata pe dezvoltarea motoarelor clasice, de catre unii dintre cei mai buni specialisti in motoare termice din lume. Solutiile hibride au generat 1.085 de solicitari de patente, iar tractiunea electrica doar 170.

Facand o paralela cu ce s-a petrecut in SUA, pare mai usor de inteles de ce electrificarea a fost impinsa de un startup din Silicon Valley, Tesla, si nu de unul din marile concerne din Detroit. Dincolo de evidenta ca promovarea autovehiculelor electrice inseamna pierderi pe partea foarte profitabila a segmentului clasic, inertia echipelor de proiectare si dificultatea de intergrare a unor meserii si specialitati noi in cultura, destul de rigida si structurata, a marilor producatori auto, este mai dificil de intuit.

In cele din urma, mai multi fortati de legislatia chineza decat de buna voie sau datorita unei cerinte majore a clientilor europeni pentru solutii electrice de mobilitate, toti marii producatori s-au aliniat, au alocat bugete dupa puterea financiara a fiecaruia si, incepand din 2019, se da stratul in productia de masa a autovehiculelor electrice europene.

O mare intrebare pentru electromobilitatea europeana ramane productia acumulatorilor, deocamdata cumparati de la furnizorii consacrati din China, Coreea si Japonia, care au deschis fabrici in Polonia si Ungaria, pentru a alimenta necesarul in crestere al industriei europene, si o fabrica in Anglia, pentru Nissan. O analiza amanuntita a planurilor de viitor pentru productia de acumulatori in Europa gasiti AICI.

Pe langa marii producatori auto cu planuri de electrificare, numeroase startup-uri incearca sa isi croiasca un loc in noul univers electric si de multe ori sunt mai flexible, iau decizii mai rapid, forta de munca este mai tanara si entuziasta si cu totii vor sa creada ca pot realiza ceea ce a realizat echipa Tesla de una singura: sa dovedeasca ca viitorul apartine tractiunii electrice.

db