La sase luni dupa initierea rubricii noastre Electromobilitate, ne vedem nevoiti sa mai adaugam o piedica la lista initiala de bariere in calea electrificarii, publicata intr-unul din primele articole.
Lipsa acumulatorilor a devenit atat de acuta, incat livrarile automobilelor electrice sunt intarziate cu 6-12 luni fata de comenzi. Cu toate cresterile spectaculoase ale vanzarilor de automobile electrice pe toate pietele globale, procentele fata de anul trecut nu reflecta cererea reala, care este mai mare decat livrarile si inmatricularile realizate in prezent.
Pornind de la o veste proasta primita de la concesionarul local Nissan, despre livrarile intarziate cu 11 luni pentru modelul LEAF, am incercat sa aflam ce se intampla pe alte piete si cu alti producatori.
Aparent cererea cu crestere exponentiala din acest an a prins producatorii de modele electrice si acumulatori, din nou, pe picior gresit. Dupa ce, inca din 2017, Hyundai nu a reusit sa raspunda la comenzile pentru Ioniq EV din cauza capacitatii insuficiente planificate de furnizorul coreean de acumulatori, LG Chem, anul acesta povestea s-a repetat cu modelul Kona.
LG Chem nu este singurul furnizor care se confunta cu probleme de volum necesare acoperirii cererii. Daimler, BMW, Volkswagen, Nissan si Renault, impreuna cu numerosi producatori din China, sunt in concurenta pentru celule de acumulator produse de CATL.
Tesla, singurul producator care nu este afectat in prezent de lipsa de acumulatori, a investit masiv in ultimii patru ani, impreuna cu Panasonic, in fabrica de acumulatori Gigafactory, de langa Reno, Nevada. Aflata din nou cu un pas inaintea concurentei, conducerea Tesla discuta deja despre alte doua fabrici de acumulatori, in China si Europa.
Initiativele cu jumatate de masura luate de producatorii clasici in directia electrificarii, au generat un decalaj tehnologic substantial in electro-chimia si productia acumulatorilor, cel mai bine exprimat de Thomas Sedan, seful echipei pentru strategie globala a Grupului Volkswagen: “Sincer, daca ne comparam astazi cu Samsung si LG, constatam ca ei sunt cu ani lumina inaintea noastra”.
Chiar daca Tesla pare sa fie firma care a prognozat corect cresterea rapida a cererii de automobile electrice si a investit masiv in productia de acumulatori, planul original de productie, pentru 35 GWh pentru auto si 15 GWh pentru aplicatii de stocare a energiei, a fost deja revizuit. Noile obiective sunt 100 GWh pentru domeniul auto si 50 GWh pentru stocare de energie, ceea ce reprezinta de trei ori mai mult decat in cele mai optimiste estimari initiale.
Opinia autorului:
Istoria ne va dezvalui daca actualele limitari in productia de automobile electrice de catre concernele globale sunt intentionate sau din cauza unor constrangeri reale la furnizori.
Pana se vor dezmetici si monstrii sacri ai industriei, in SUA, pe piata unde vinde toate cele trei modele (S, X si 3), Tesla a depasit in primele sase luni din 2018 vanzarile totale ale unor firme consacrate: Porsche, Volvo, Lincoln, Land Rover, Jaguar, Fiat, Alfa Romeo etc.
db