Trilogie Jaguar I-Pace – 3. Competitii

14 august 2018



Pe vremuri, cand se spunea ca o anumita categorie de oameni cu pasiune pentru competitiile cu motor “au benzina in sange”, intelepciunea populara era ca „cine castiga duminica, vinde lunea”.

Cursele automobilistice au generat pasiuni arzatoare intre concurenti si spectatori, au atras cei mai buni ingineri si tehnicieni in lupta continua cu zecimile de secunda si au fost intotdeauna un instrument promotional valoros pentru producatorii auto si firmele cu interese financiare in domeniu.

Odata cu Formula E, competitiile Tesla, recordul prototipului electric VW I.D R la Pikes Peak si prezentarea primului automobil de curse electric SEAT, competitiile cu automobile de curse 100% electrice incep sa atraga, in liniste, o noua generatie de sponsori si suporteri, carora le place viteza, dar nu si zgomotul sau poluarea legata de cursele traditionale.

Cu o traditie demna de invidiat, echipa Jaguar nu putea sta departe de competitiile cu automobile electrice si a ales pentru inceput varianta monomarca, cu 20 de I-Pace concurand in deschiderea a 10 etape de Formula E, pe circuite de oras, inguste si foarte virajate, ce promit curse stranse si spectaculoase.

Echipa de la Top Gear a avut ocazia sa testeze modelul pregatit pentru competitii si explica diferentele fata de varianta “civila” pusa in vanzare cu doar o luna in urma.

La intrebarea despre cum se va comporta un SUV in competitii, secretul este centrul de greutate foarte coborat prin amplasarea acumulatorului de serie intre punti. Tot de serie sunt invertorul si cele doua motoare electrice, cu o putere combinata de 395 CP si un cuplu de 695 Nm, care vor contribui, impreuna cu tractiunea integrala, la spectacolul acceleratiei din virajele stranse. Ne-am bucura sa vedem cat mai multe etape pe ploaie!

Varianta de curse a fost dezvoltata si este asamblata la Ryton de echipa Jaguar SVO (Special Vehicle Operations), plecand de la automobile de serie, cu transformarile necesare competitiilor pentru sistemul de franare, interior si echipamentul de siguranta.

Pentru a controla costurile, modificarile permise echipelor ce vor decide sa concureze in I-Pace eTrophy sunt restranse la alegerea din patru carateristici de cuplu, reglaje pentru suspensie si barele de torsiune, 11 pozitii prestabilite pentru ABS si pozitia eleronului spate.

Anvelopele Michelin Pilot Super Sports de strada vor avea cu siguranta mult de furca cu cuplul si acceleratiile violente pentru cele 1.965 kg, cat cantareste varianta de competitii, dotata cu aripi si capota din materiale compozite pentru reducerea greutatii (varianta de serie cantareste 2.133 kg).

Exemplarele astfel pregatie vor fi vandute la un pret de 224.000 euro fara TVA, iar pentru a participa anul viitor la I-Pace eTrophy mai sunt necesari inca 500.000 de euro.

Impreuna cu sponsorii interesati de cresterea popularitatii Formulei E, asteptam sa vedem echipele care vor participa in aceasta premiera electrica monomarca, ce necesita o investitie initiala de participare de peste 2.200 euro pe minut de competitie!…

db