Pornind de la intrebarea din titlu, adresata de mai multi vizitatori SAB echipei noastre, prezenta in standul dedicat electromobilitatii, cat si de unii cititori dedicati, am analizat in primul episod dedicat subventiilor pentru autovehicule electrice situatia complexa din Germania, cea mai mare piata auto din Europa, unde interesele industriei auto s-au ciocnit cu cele ale sanatatii publice, ducand la o intarziere in adoptarea tractiunii electrice rutiere.
Masurile extreme luate sau pe cale a fi introduse in unele orase germane, prin interzicerea accesului autovehiculelor cu motoare diesel „Euro 5” si mai vechi, au fost motivate in instanta prin interesul sanatatii publice, chiar daca opozantii acestor masuri extreme evidentiaza ca energia electrica in Germania este produsa in mare proportie din carbune si combustibili fosili si trag concluzia pripita, ca electrificarea parcului auto nu ar reduce poluarea cu noxe. Minimalizand importanta cresterii continue a surselor de energie regenerabila in mixul energetic si cea a reducerii poluarii acustice, nu ofera o solutie pe termen lung, iar situatia actuala este pur si simplu nesanatoasa, pe cale sa se agraveze.
Subventiile relativ modeste, fata de cele din alte tari, introduse tarziu si selectiv, nu pot salva obiectivul initial, cel de a avea un milion de automobile electrice in circulatie pana in 2020 in Germania, dar au contribuit probabil la stimularea proiectarii si inceperea productiei unei game mai largi de autovehicule electrice, incepand din acest an (Audi e-tron) si accelerand in 2019 si 2020, cu modele noi de la Volkswagen, Mercedes, Porsche si BMW.
Norvegia
Piata auto in Norvegia este minuscula, reprezentand doar 1% din cea europeana, dar ramane un exemplu demn de urmat pentru cea mai consecventa tranzitie spre un parc auto electrificat. Efortul de a produce automobile electrice de oras TH!NK a inceput in Norvegia, cu mai bine de 20 de ani in urma, iar astazi, chiar daca nu se produc in Norvegia, automobilele electrice au depasit 50% din vanzarile de autovehicule noi, un record mondial, care plaseaza parcul auto electrificat (EV si PHEV) din Norvegia pe locul trei in lume, dupa China si SUA.
Despre subventiile acordate de Norvegia, in principal scutirea de taxe si TVA (25% !), dar si alte state scandinave, am scris pe larg si vom reveni ori de cate ori ecosistemul electric norvegian vine cu idei noi si bune de urmat. Experienta unei societati care a adoptat autovehiculele electrice in asemenea proportie, duce in timp la o schimbare a comportamentului, a perceptiei despre noua tehnologie si despre experientele pozitive ale unei mari parti a populatiei.
Urmatorul pas se va face atunci cand condusul unui automobil poluant va fi perceput ca un act opus sanatatii publice, ceva asemanator cu fumatul la locul de munca, in restaurante, etc. Pana atunci, insa, trebuie remarcata consecventa norvegienilor, care sunt pe cale sa electrifice atat transportul pe apa, incepand cu feriboturile, care traverseaza numeroasele fiorduri, cat si transportul aerian pe distante scurte si medii.
In acelasi timp, avansul Norvegiei pe calea electrificarii ne permite sa intrezarim momentul cand anumite subventii si facilitati pot fi reduse sau chiar eliminate, odata ce acceptanta sociala pentru noua forma de mobilitate creste suficient si populatia cumpara automobile electrice in primul rand fiindca sunt mai usor si confortabil de condus si mai ales fiindca costurile de exploatare si intretinere sunt mai scazute.
Desi scutirea taxelor de parcare s-a anulat pe plan national din 2016, oferind un posibil raspuns intrebarii din titlu, municipalitatile pot insa decide inlesniri suplimentare acordate proprietarilor de autovehicule electrice si acorda subventii locale proprii. Simplitatea unui numar de inmatriculare care incepe cu litera „E”, face ca autovehiculele electrice sa fie usor de identificat atat de personalul de control, cat si de camerele ce monitorizeaza si taxeaza traficul pe poduri, tunele si tronsoanele de sosea pentru accesul rapid in orase.
Marea Britanie
Marea Britanie este intr-o pozitie foarte diferita de cea a Norvegiei, avand o industrie auto dezvoltata, dar confuza de implicatiile viitoare ale Brexit. Recent Jaguar Land Rover (JLR) a preferat sa investeasca intr-o fabrica noua in Slovacia si un centru tehnic in Ungaria, avertismente numeroase venind si din partea celorlalti actori majori din industria auto – Nissan (care produce modelul electric LEAF la Sunderland), Toyota, Ford, Vauxhall.
Cu toate acestea, programul guvernamental intitulat Drumul spre Zero (Road to Zero) prevede ca cel putin 50% din automobile si 40% din van-urile vandute in 2030 sa fie din categorie ULEV (ultra low emission vehicles), emitand mai putin de 50 g/km CO2. In plus, incepand din 2040 se interzice vanzarea autovehiculelor echipate cu motoare cu ardere interna.
Cu ajutorul unui fond de 450 de milioane de euro, guvernul finanteaza extinderea retelelor de incarcare. In prezent exista peste 16.600 de puncte publice de incarcare, ceea ce reprezinta unul pentru noua vehicule plug in (EV si PHEV). Pentru comparatie, Olanda, unde vanzarea de automobile electrice a atins o cota de 4,1% din totalul vanzarilor de automobile noi, are in prezent peste 34.800 de puncte de incarcare, la o suprafata si populatie auto mai mica.
Subventia la achizitia unui vehicul nou din categoria 1 (autonomie electrica minima 113 km si emisii mai mici de 50 g/km pentru hibrizi) este de 4.500 de lire sterline (aproximativ 5.100 de euro). Pentru hibrizi plug-in, subventia este de 2.500 de lire sterline (aproximativ 2.800 de euro), cu conditia sa fie asigurata o autonomie electrica de minim 16 km si emisiile sa se incadreze sub 75 g/km CO2.
Asemanator ca in Germania, dar cu o limita cu 8.000 de euro mai ridicata, sunt subventionate doar automobile cu pret de achizite mai mic de 60.000 de lire sterline (68.000 de euro), acordandu-se alte avantaje pentru automobilele electrice inmatriculate de firme.
Olanda
Fata de Norvegia cu o populatie de 5,3 milioane, Olanda are de trei ori mai multi locuitori (17,3 milioane), cu un venit peste media europeana si ocupa locul cinci mondial in ce priveste parcul auto electric.
Cu cateva firme mici de genul Spyker si uzine de asamblare automobile pe baza de contract pentru BMW si Mini si camioane DAF pe teritoriul tarii, inclusiv singura unitate Tesla, la Tilburg, unde modelele S si X se pregatesc de vanzare pentru toate tarile europene, Olanda are cateva lectii bune de predat in ce priveste masurile eficiente pentru electrificare.
Pare ironic ca patria firmei Shell va interzice vanzarea de autovehicule pe baza de combustibili fosili incepand din 2030, dar consecventa cu care guvernul a promovat politici „verzi”, este un exemplu bun de urmarit. Pachetul de masuri pentru promovarea adoptarii autovehiculelor electrice incepe cu sistemul de taxare, bazat pe emisiile de CO2. Proprietarii de automobile electrice economisesc cateva mii de euro prin acest sistem de taxare, care se pare ca functioneaza, vanzarile pentru 2018 indreptandu-se spre 15.000 de automobile electrice, fata de 9.897 anul trecut.
Specific Olandei sunt colaborarile dintre guvern, corporatii si universitati, care au facut posibile proiecte ample, cum a fost introducerea unei flote de 160 de taximetre electrice Tesla Model S si inlocuirea lor dupa patru ani cu tot atatea Model X, pentru transportul pasagerilor de la aeroportul Schiphol.
Aceeasi metoda se aplica si pentru crestere retelei de incarcare pe baza initiativei Green-Deals (tranzactii verzi). Ideea de baza este inlaturarea barierelor legislative si de alta natura de catre guvern, pentru a facilita proiectele ecologice si a coordona investiile si colaborarea intre sectorul privat si lumea academica.
Franta
Cu ambitii mari de a creste vanzarile de automobile nepoluante de cinci ori pana in 2020, guvernul francez se confrunta cu scepticismul celor ce scot in evidenta colapsul financiar al firmei Autolib, care a incercat sa introduca serviciul de car sharing cu automobile electrice Bollore in Paris.
Subventiile, promise cel putin pana in 2022, sunt de 6.000 de euro pentru autovehicule electrice si cele plug in cu emisii de CO2 mai mici de 20 g/km si de 1.000 de euro pentru cele cu emisii intre 21 si 60 g/km. In plus, daca achizitia este insotita de casarea unui diesel vechi de peste 11 ani, se mai adauga un bonus de 4.000 de euro pentru EV (100% electric) si 2.500 pentru PEHV (plug in hybrid).
Autovehiculele electrice de firma sunt scutite de taxe, iar cele hibride cu emisii CO2 mai reduse de 110 g/km sunt scutite primii doi ani dupa inmatriculare.
Franta avea 16.426 de statii de incarcare la sfarsitul anului 2017. Guvernul propune cate o statie pentru fiecare 10 autovehicule electrice, ceea ce inseamna ca ar trebui sa existe 100.000 de statii in 2020, insa contextul legislativ si financiar pentru o dezvoltare de asemenea amploare nu este inca definit.
Spania
Ultimul program guvernamental de sustinere a „mobilitatii alternative” a fost aprobat in decembrie 2017, cu un buget de 20 de milioane de euro pentru subventii la achitizie de 5.500 de euro si alte 15 milioane de euro pentru dezvoltarea retelelor de incarcare.
Media spaniola informeaza ca bugetul a fost epuizat in mai putin de 24 ore, generand vanzari de 5.906 unitati, mai mult ca dublul inregistrat inainte de acordarea subventiilor, dar reprezentand inca o mica parte, doar 0,8%, din vanzarile totale de automobile noi.
In Spania exista 5.089 statii de incarcare. Firmele Iberdola si Avia vor investi 1,35 milioane de euro pentru a aduaga 27 statii rapide de mare putere in locatiile benzinariilor Avia. Planul firmei Iberdola este de a instala 25.000 de statii de putere mica pana in 2021, din care 16.000 la domiciliu si 9.000 la firme care doresc sa ofere aceasta facilitate angajatilor.
Italia
Asa cum atrageam atentia intr-o paralela cu piata auto din Romania, Italia, asemanator cu Germania, nu a demonstrat un apetit deosebit pentru promovarea automobilelor electrice, cu atat mai mult cu cat Fiat nu ofera modele electrice decat in California, din constrangeri legislative. Singura subventie acordata in prezent cumparatorilor de autovehicule electrice este scutirea pentru cinci ani de taxele anuale.
Chiar daca vanzarea de automobile electrice este dubla fata de anul trecut, atingand 2.249 de unitati in prima jumatate a anului, reprezinta doar 0,2% din vanzarile de automobile noi.
Programul de guvernare, prezentat la sfarsitul lunii mai, vorbeste despre un milion de automobile electrice pana in 2022, dar nu este clar din ce surse ar putea fi finantata o asemenea expansiune rapida.
In planul retelei de incarcare, Enel preconizeaza ca va investii intre 100 si 300 de milioane de euro pentru a instala 14.000 de statii de incarcare cu curent electric pana in 2022.
Sursa: fleetcarma si Automotive News „Electrifying Europe”
db
VA URMA