Atat in prologul scris pentru Salonul Auto de la Detroit, NAIAS (North American International Autoshow) 2019, ajuns la editia cu numarul 30, cat si in stirile „electrizante”, compilate in ziua premergatoare deschiderii portilor, am evidentiat transformarea fara precedent a industriei auto.
Automobilele autonome, electrice si conectate au fost subiectul majoritatii prezentarilor din cadrul congresului organizat de prestigioasa publicatie Automotive News, cu ocazia salonului, dar nu au fost etalate in numar prea mare in spatiile expozitionale din COBO Center. Noutatile tehnologice din domeniul auto gasesc un mediu mai prielnic si un public mai receptiv la CES (Consumer Electronics Show), in Las Vegas, sau la Automobility LA, Salonul Auto din Los Angeles.
Expozitia NAIAS din Motor City ramane dominata de „heavy metal”, pickup-uri si SUV-uri in numar foarte mare (Ford a vandut modelul F150 in 910.000 de exemplare in SUA si 90.000 pe pietele externe), asamblate de cele trei mari firme americane GM, Ford si Chrysler (aceasta din urma, in prezent fiind parte a grupului FCA).
Marile firme japoneze care produc in SUA, Toyota, Nissan si Honda, s-au aliniat la trend si detin un mic fragment (sub 10%) din piata pickup si o mai buna penetratie in cel de SUV, unde sunt prezenti si Mitsubishi, Subaru si Mazda.
Hyundai si Kia au venit cu o gama complexa de SUV-uri cu tractiune clasica, hibrida si electrica, Kona fiind desemnat SUV-ul anului, de catre presa nord americana, iar noul Teluride de la Kia, atragand interesul publicului, care a format cozi lungi pentru o plimbare cu noul SUV pe pista cu obstacole amenajata la COBO Center.
In timp ce firmele americane au parasit segmentul sedan, cele japoneze, germane si coreene cred ca inca este un ban de facut cu cele 5 milioane de automobile cu forma clasica vandute in SUA, chiar daca acest segment este in scadere.
Genesis G70 a castigat titlul „Car of the Year”, iar Volkswagen a lansat noul Passat pentru piata americana.
Un alt segment pe cale de disparitie, sustinut doar de cei mai inflacarati „petrol heads”, este cel al automobilelor sport, unde singura prezentare noua a fost Toyota Supra. Intrebat de ce a durat atat de mult lansarea noului model, Jim Lentz, CEO Toyota SUA, a afirmat ca Akio Toyoda, presedintele Toyota in persoana a condus prototipurile si a explicat inginerilor ce schimbari doreste, pentru a realiza o masina echivalenta cu vechea Supra, cu care Akio Toyoda a devenit pilot de curse. Din faptul ca a fost o colaborare cu BMW si ca asamblarea va fi facuta la Graz, de firma Magna, este evident ca Toyota avea nevoie de acest model de referinta pentru a transforma imaginea intregii game de modele.
Nivelul foarte ridicat al investitiilor necesare pentru dezvoltarea unor autovehicule si metode de productie bazate pe tehnologii noi, a plamadit si alte noi aliante, colaborari si planuri comune pentru marile firme globale.
Cel mai mediatizat a fost anuntul colaborarii dintre Ford si Volkswagen, in domeniul autovehiculelor comerciale usoare. Fiind firme publice, cotate la bursele din New York si Frankfurt, cele doua aveau obligatia legala de informa investitorii despre semnarea contractului de colaborare, mai ales ca inca din vara rasuflase in presa informatia ca pickup-urile si viitoarele vehicule de transport usoare de la Volkswagen se vor baza pe platforma Ford Ranger si Transit.
Dupa teleconferinta sustinuta de cei doi CEO, Herbet Diess si Jim Hackett, impreuna cu responsabilii cu finantele, a urmat sesiunea de intrebari si raspunsuri in care mai intai presa si mai apoi analistii financiari au incercat sa afle mai multe detalii. Fara sa poata stoarce o precizare clara despre locatiile in care se vor produce vehiculele ce fac obiectul colaborarii, cei doi CEO au precizat ca Polonia si Turcia sunt de interes in Europa, dar ca vor exista fabrici de asamblare in America de Sud, Africa si Asia si ca produsele vor pastra o identitate specifica fiecarei marci.
La intrebarea Bloomberg „de ce nu exista un acord si pentru automobile electrice si cele autonome?„, Jim Hackett a afirmat ca sunt in mijlocul discutiilor, fiindca „automobilele electrice si autonome sunt ceva nou in industria auto„. O mini furtuna de proteste s-a declansat in randul participantilor la teleconferinta, care l-au obligat sa corecteze afirmatia cu precizarea „nimic pe scara mare nu s-a intamplat in acest domeniu”…
Ani in sir, Detroitul a ignorat scena startup-urilor si a firmelor de tehnologie (Google, Apple dar si Uber, Lyft etc), preocupate sa demonstreze viabilitatea masinilor electrice si sa perfectioneze variantele autonome.
Acum plateste pretul lipsei de curaj, analizand din culise succesul Tesla si venind din urma celor trei anunturi de pick-uri electrice de la Rivian, Atlis, si Bollinger, in timp ce inunda spatiul expozitional cu aceleasi camioane si SUV-uri gigantice, pe care publicul local si din centrul agricol al Americii le cumpara, cata vreme benzina este foarte ieftina (in saptamana salonului, sub doi dolari galonul, echivalent cu 2,11 lei/litru). Un posibil F150 electric si hibrid a fost „anuntat” de Ford intr-o intalnire privata cu analistii, dar fara detalii legate de anul lansarii in productie.
Pare sa fie uitat anul 2008, cand pe parcursul catorva saptamani benzina a trecut de 4 dolari galonul si vanzarile de vehicule mari s-au prabusit cu 50% in mai putin de doua luni.
Pentru anul 2019, prognozele de vanzare pe piata nord americana indica 16,8 milioane de autovehicule noi si peste 11 milioane second hand.
Singura firma din China prezenta la salon cu un stand reprezentativ a fost GAC, care a anuntat ca va amana lansarea vanzarilor in SUA pana la clarificarea tarifelor reciproce impuse de SUA si China produselor de tot felul, inclusiv automobile.
db