O serie de evenimente importante din ultimele zile au facut ca Berlinul sa devina centrul de atentie al presei electromobilistice, care dupa numeroasele lansari de noi modele de la IAA – Frankfurt se vede din nou in fata intrebarii „cat de onesta este promovarea electrificarii in tara de nastere a automobilului si a motorului cu ardere interna?”
Cu tot efortul proiectului StreetScooter, prin care statul, utilizand Posta Germana, a demonstart ca se pot produce autovehicule electrice in patria marilor pionieri ai automobilelor Gottlieb Daimler si Karl Benz si inventatorilor motoarelor cu ardere interna ce le poarte numele, Nikolaus Otto si Rudolf Diesel, planul guvernului german de a avea un milion de automobile electrice in circulatie pana in 2020 este pe cale sa esueze.
SEMNALE POZITIVE
Lansarea productiei ID 3 la Zwickau
Pasul cel mai credibil din ultima saptamana este inceperea productiei de serie pentru Volkswagen ID.3, un automobil pornit la drum cu misiunea dificila de a marca pivotarea spre electrificare a celui mai mare grup auto mondial.
Prezenta la eveniment, doamna Angela Merkel promite sprijinul politic si sustinere pentru instalarea unui milion de puncte de incarcare pana in 2030.
Intalnirea la nivel inalt a reprezentantilor industriei auto germane si politicienilor
Convocata pentru aceasi zi cu evenimentul de la Zwickau, intalnirea a fost dedicata dialogului si gasirii cailor de realizare a obiectivului indraznet de a avea pana in 2030 intre 7 si 10 milioane de automobile electrice pe soselele Germaniei.
Asa cum se intampla cu orice decizii politice, comentariile pro si contra masurilor adoptate acopera tot spectrul, de la foarte bine la insuficient. In principal s-a decis continuarea subventiilor pentru achizitonarea de automobile electrice pana in 2025, ridicarea plafonului de pret pentru modelele subventionate, majorarea subventiei si acoperirea unei jumatati din subventie de catre industria auto.
Guvernul promite simplificarea aprobarilor necesare pentru instalarea statiilor de incarcare, ajutor financiar pentru extinderea retelelor de incarcare si contributii substantiale pentru productia de acumulatori si pile de hidrogen.
SEMNE DE INTREBARE
Respingerea propunerii de limitare de viteza pe autostrazi
Aceiasi politicieni care canta imnurile reducerii emisiilor poluante prin promovarea electrificarii si sunt dispusi sa cheltuie miliarde din banii contribuabililor pentru a-si dovedi angajamentul, au respins de curand propunerea de limitare a vitezei pa autostrazile germane, la nivelul celorlalte tari europene.
Din punct de vedere tehnic, la vitezele mari cu care se mai poate circula pe cateva tronsoane de autostrada, emisiile poluante cresc. In plus, tocmai ritmul specific de circulatie din Germania, cu acceleratii prelungite, urmate de franari brutale, au pecetluit cu ani in urma destinul automobilelor electrice ca fiind „Autobahnuntauglich”… Adica nepotrivite regimului de circulatie pe autostrada.
De loc intamplator, intalnirea presei cu Porsche Taycan s-a produs pe soselele din Suedia si Norvegia, unde cu toate ca limita de viteza este 110 – 120 km/h, placerea de a conduce un automobil cu caracteristici sportive se poate pune in valoare pe frumoasele sosele secundare.
Mentinerea facilitatilor fiscale pentru automobile diesel si exportul celor poluante in Est
In timp ce mai multe municipalitati au interzis accesul automobilelor cu motoare diesel ce nu indeplinesc normele Euro 6 si presa germana de specialitate imparte sfaturi cum pot fi vandute rablele poluante in tarile din Estul Europei, guvernul mentine reducerile de taxe, care au fost introduse tocmai pentru promovarea variantelor diesel.
Cresterea vanzarii de automobile Diesel in luna octombrie cu 9,6%, nu este de loc intamplatoare, cata vreme facilitatile fiscale raman in picioare, pentru a ajuta indeplinirea emisiilor de CO2 pentru flotele vandute de producatorii germani.
In loc de concluzii
Pentru a incheia intr-o nota optimista, revenim la semnalele transmise de manifestarile ecologiste de masa la Frankfurt, in timpul IAA, in mare parte sustinute de lipsa de interes a generatiei tinere pentru posesia unui automobil personal si de maturizarea miscarilor politice, ce au pe agenda protectia mediului. Noua generatie nu reprezinta doar viitorii cumparatori de automobile, ci si viitorii alegatori.
Ramane de vazut cat de repede hotararile luate la Berlin se vor transpune in practica. Pe scurt principalele decizii:
- 50.000 de puncte noi de incarcare in urmatorii doi ani, din care 15.000 finantate de industrie;
- prelungirea subventiei pana in 2025;
- cresterea valorii subventiei de la 4.000 euro pana la pret maxim de 40.000 la 6.000 euro. In plus vor fi acordati 5.000 euro pana la pret maxim 65.000. Industria auto va finanta 50% din subventie.
Ioan Peia