Recent, organismul european specializat în evaluarea nivelului de securitate oferit de automobilele noi, Euro NCAP, a evaluat sistemele de conducere autonomă disponibile pe modele din diferite segmente. Este pentru a doua oară când Euro NCAP analizează aceste aspecte, după o primă sesiune efectuată în 2018.
Denumite diferit, în funcție de marcă, aceste sisteme dispun de un tempomat adaptiv și de un asistent de menținere a direcției de deplasare. Astfel dotat, automobilul preia accelerația, frânarea și direcția pe autostradă, însă trebuie să mențină șoferul în alertă și trebuie să fie capabile să păstreze siguranța automobilului, în cazul în care persoana de la volan nu reacționează.
Automobilele au fost evaluate în funcție de două criterii. Primul vizează performanța sistemului de asistare (competențele tehnice și capacitatea de a menține atenția la drum), iar al doilea are în vedere funcționarea în caz de alertă (situația în care șoferul nu reacționează și se impune acționarea frânei autonome de urgență). Grila de evaluare are patru nivele: Entry, Moderate, Good și Very Good.
Din cele zece modele testate, trei au fost clasate Very Good (Audi Q8, BMW Seria 3 și Mercedes GLE). Dotările de conducere asistată ale acestora s-au dovedit a fi complete și performante. În mod surprinzător, Volvo V60 a fost evaluat Moderate, pentru că frânarea automată de urgență nu a fost suficient de eficientă în situația unei mașini oprite pe autostradă. Euro NCAP a subliniat însă rapiditatea progreselor înregistrate în termeni de securitate, realizate de la lansarea lui V60. Volkswagen Passat a avut același comportament ca Volvo V60 și a primit același calificativ.
Noul Ford Kuga a primit Good datorită unui echipament destul de eficient, deși este un model mai puțin dotat față de cele prezentate mai sus. Nissan Juke a fost evaluat Moderate pentru că nu a reușit să-și adapteze viteza la apropierea de o curbă sau de o intersecție, iar frânarea autonomă de urgență s-a dovedit destul de slabă în fața unei mașini oprite pe autostradă. Renault Clio și Peugeot 2008 au primit calificativul Entry din cauza acelorași probleme ca la Juke și a dotărilor limitate.
Deși Tesla insistă pe tema conducerii autonome pentru a-și promova sistemele de asistență și face parte din pionierii în domeniu, Model 3 a obținut doar calificativul Moderate. Euro NCAP a precizat că sistemele de conducere automatizată ale celebrului model electric sunt complete și performante, dar acționează insuficient atunci când trebuie să păstreze conducătorul atent, ceea ce a scăzut calificativul.
„Dă impresia că fie mașina se conduce singură, fie conducătorul are controlul complet, iar sistemul pare mai degrabă autoritar decât cooperant”, explică Euro NCAP, precizând că aceste dispozitive au totuși un rol de asistență la condus. Organismul european are încredere în faptul că Tesla va corecta această eroare printr-un update la distanță, un procedeu obișnuit pentru constructorul american.
Rezultatele testelor pot fi consultate AICI.
Sursa: Euro NCAP