Cândva o dotare exclusivistă, farurile escamotabile au apărut pe automobile prin anii 60 și au rezistat până pe la începutul anilor 2000. Odată cu trecerea timpului, încep să se transforme într-o curiozitate tehnică.
Apogeul acestor faruri a fost atins în anii 80 ai secolului trecut, când erau nelipsite de pe cele mai frumoase automobile. Ba chiar pentru unele modele sportive, precum Chevrolet Corvette, au devenit emblematice.
Modelul American Cord 810, lansat în 1934 și considerat unul dintre cele mai frumoase automobile americane din toate timpurile, este cel creditat cu utilizarea în premieră a acestui tip de faruri.
Dacă vă întrebați cum a apărut necesitatea retragerii farurilor în caroserie, trebuie să știți că au fost mai multe motive. De ordin practic, pentru a ameliora aerodinamica mașinii (mai ales la cele sportive, cu secțiunea frontală foarte îngustă), pentru a le păstra curate, sau de ordin estetic, pentru a păstra linia fluidă a caroseriei.
Soluțiile tehnice era destul de diferite, farurile fiind retractate în aripi, capotă sau grilă. La cele mai multe modele, diferența dintre farurile ”ascunse” și ”la vedere” era considerabilă atât din perspectiva coeficientului aerodinamic, cât și din cea a aspectului mașinii.
În prezent, această dotare a ajuns să se numere printre cele mai apreciate, în lumea colecționarilor de automobile de epocă. În filmul de mai jos avem ocazia să revedem câteva dintre cele mai spectaculoase faruri retractabile apărute de-a lungul timpului.
Se regăsesc farurile ascunse în spatele grilei (Mercury Cougar, Lincoln Continental, Chrysler Lebaron), cele retrase în capotă (Chevrolet Corvette, Pontiac Trans Am, Aston Martin Lagonda), cele care se rotesc spectaculos (Porsche 928, Opel GT) sau cele insolite (Cizetta-Moroder V16T, GM Le Sabre, Jaguar XJ22).
Un spectacol fascinant, chiar și acum, la zeci de ani după apariția acestor minunate soluții tehnice!