În 1972, BMW prezenta primul concept car din istoria sa. Cu un un design curajos şi futurist, BMW Turbo sugera un automobil sport construit pentru siguranţă, în jurul celui de la volan. Proiectul nu era doar un demers de imagine și avea să marcheze evoluţia mărcii în multe direcţii.
Primul concept car al mărcii, prezentat în urmă cu 50 de ani, rămâne unul din cele mai emblematice modele BMW. Constructorul rememorează momentul printr-un comunicat de presă, din care am selectat aici cele mai relevante fragmente.
Şeful de design BMW de la acea vreme, Paul Bracq, s-a putut exprima liber în desenarea proiectului, fără restricțiile legate de cerințele unui automobil de serie. Bracq explora de multă vreme forma unui automobil sportiv, cu proporţii alungite, cu faţa ascuţită. Rezultatul a fost un automobil sport cu două locuri, futurist, cu uşi gullwing şi faruri escamotabile.
Şase ani după prezentarea BMW Turbo, BMW M1 intra în producţia de serie cu forme şi proporiţii inspirate de concept car şi un design semnat de Giorgetto Giugiaro. Era primul model BMW M din istorie, primul cu motor central şi avea să construiască multe momente istorice pentru marcă, inclusiv competiţia BMW M1 Procar unde, în weekendurile de Formula 1, cei mai buni piloţi din Marele Circ concurau alături de cei mai buni piloţi de turisme BMW. Tot BMW M1 este eroul celui mai faimos BMW Art Car din istorie, pictat de legendarul Andy Warhol la München, în 1979.
„Oamenii sunt punctul nostru de referinţă. Astăzi construim automobilele de la interior spre exterior. Maşina pe care o conducem trebuie să reprezinte un spaţiu uman personal. Un automobil trebuie să fie prelungirea ta.”
Paul Bracq despre BMW Turbo
Dincolo de fascinaţia designului, BMW Turbo a fost construit ca o platformă de prezentare a soluţiilor viitorului şi a anticipat multe sisteme ce aveau să fie preluate ulterior în producţia de serie. BMW Turbo aducea în prim-plan în special tehnologia pentru siguranţă. În locul barelor de siguranţă greoaie, BMW a ascuns în formele dinamice ale conceptului Turbo zone deformabile, susţinute de amortizoare hidraulice, o idee de avangardă la acea vreme.
BMW Turbo propunea o serie de sisteme de siguranţă activă. Era echipat cu ABS cu şase ani înainte ca sistemul să îşi facă debutul pe primele modele de serie. Dispunea şi de un senzor şi afişaj al acceleraţiilor laterale. Conceptul poate fi considerat baza sistemelor de control al tracţiunii care aveau să debuteze la BMW în 1986.
BMW Turbo a adus în prim-plan ideea de a folosi senzori radar pentru a măsura distanţa faţă de obstacolele din faţă. În funcţie de viteza de deplasare, conducătorul trebuia să primească o avertizare sonoră atunci când un obstacol era prea aproape, apoi se reducea răspunsul automat acceleraţiei.
A fost primul automobil BMW care a prezentat ideea bordului orientat către conducătorul auto. Conceptul a fost preluat în producţia de serie la prima generaţie BMW Seria 3, în 1975, iar de atunci a ajuns să definească designul interior BMW.
Conceptul folosea un motor de doi litri, cu patru cilindri, amplasat transversal, central, în spatele celor două locuri. Dispunea de o putere maximă între 200 şi 280 CP, în funcţie de încărcarea turbinei, pentru aceasta BMW folosind experienţa de producător de motoare de aviaţe din trecut. Cuplul maxim era de 238 Nm, viteza maximă era estimată la 250 km/h, în timp ce acceleraţia 0-100 km/h se realiza în sub 7 secunde. Anul următor, în 1973, la Salonul Auto de la Frankfurt era prezentat BMW 2002 Turbo, unul dintre primele modele europene cu turbocompresor. 10 ani mai târziu, Nelson Piquet devenea campion în Formula 1 cu un motor BMW cu turbină, cea mai importantă performanţă a mărcii pe scena Marelui Circ.
După recepţia excepţională din august 1972, BMW a decis, în septembrie, construirea unui al doilea concept. Cele două exemplare BMW Turbo au fost prezentate ulterior la numeroase saloane auto. A urmat un amplu program de testări şi optimizări, cu un total de 17 versiuni aerodinamice şi verificarea mai multor tipuri de anvelope.
Sursa: BMW Group România