Anul acesta se împlinesc 160 de ani de când Adam Opel a fondat, la Rüsselsheim, compania care îi poartă numele. Un bun prilej pentru o retrospectivă a firmei care în prezent face parte din Grupul Stellantis.
Opel a început cu producția de mașini de cusut, în 1862, apoi și-a continuat ascensiunea devenind cel mai mare producător de biciclete din lume, înainte de a fi o marcă de automobile de renume internațional.
Viitorul profesional al lui Adam, fiul cel mare al maestrului lăcătuș Philipp Wilhelm Opel, părea stabilit: într-o zi urma să preia și să continue afacerea tatălui său. Dar Adam avea alte planuri. Visul lui cel mare era să meargă la Paris. După perioade petrecute la Liège, Bruxelles și Londra, a ajuns în cele din urmă la destinația mult râvnită, unde a decis să intre în afaceri cu mașini de cusut.
La sfârșitul lui august 1862, tânărul de 25 de ani s-a întors la Rüsselsheim, orașul său natal, unde și-a înființat un modest atelier în casa părintească, împotriva sfaturilor tatălui său, care nu prea era interesat de mașinile de cusut. Aici, în satul Rüsselsheim, care la acel moment avea o populație de doar 2.000 de locuitori, Adam a pus bazele companiei Opel, nume ce avea să câștige o popularitate internațională.
Asamblarea primei mașini de cusut a durat câteva luni. Odată terminată, un croitor din Rüsselsheim a cumpărat-o. Avea să o folosească timp de 40 de ani. Încă de pe atunci, motto-ul era „Opel, fiabilitate”.
În 1863, Adam Opel a înființat o primă unitate de producție într-un grajd dezafectat al unui unchi. Din Paris, fratele său Georg i-a furnizat oțel, ace și mașini de cusut complete pentru revânzare. În acel an, compania a conceput prima reclamă și Adam a angajat primul salariat. Opel nu doar a construit mașini de cusut, ci și le-a distribuit cu mare succes.
În anii următori, comerțul cu mașini de cusut s-a bucurat de o expansiune puternică, de care a beneficiat dezvoltarea Opel. În 1868, Adam a construit o nouă fabrică, cu o hală de producție pe două etaje, o mașină cu abur și o clădire rezidențială cu birouri. În noul sediu au lucrat 40 de persoane. În același an s-a căsătorit cu Sophie, care s-a ocupat și de conturile companiei.
Cifrele de producție au crescut rapid, nu în ultimul rând pentru că Opel a răspuns dorințelor speciale ale clienților săi și a proiectat mașini de cusut speciale pentru nevoi specifice. În 1886, 18.000 de mașini au părăsit fabrica. Compania devenise unul dintre cei mai mari producători de mașini de cusut din Germania și exporta în toată Europa.
În anii 1880, industrializarea a oferit familiei Opel noi oportunități de afaceri. În timpul unei călătorii la Paris, în 1884, Adam Opel a descoperit bicicleta, care era deja un mijloc de transport popular în capitala Franței. Antreprenorul a decis să cumpere un exemplar, pentru a-l studia. Primul model propriu părăsea fabrica din Rüsselsheim în 1886, iar în toamna lui 1887 începea o nouă eră în istoria companiei.
Ca și în cazul mașinilor de cusut, Opel decis să ofere cele mai bune tehnologii pentru bicicletele sale. În 1888, modelul care a marcat începutul producției de biciclete în Rüsselsheim a fost înlocuit cu bicicleta modernă, cu roți mai mici și transmisie pe lanț. În 1890, Opel a vândut 2.200 de biciclete.
Cei cinci fii ai lui Adam și Sophie au fost cei mai buni ambasadori ai companiei, participând la numeroase curse de ciclism și, mai ales, câștigându-le: cu peste 550 de victorii la activ, au promovat eficient brandul. În anii 1920, Opel devenise cel mai mare producător de biciclete din lume. Nu mai puțin de 15.000 de dealeri vindeau biciclete fabricate în Rüsselsheim. În 1923 a fost instalată în fabrică o linie de asamblare care făcea posibilă producerea unei biciclete la fiecare șapte secunde.
Momentul de cotitură în istoria companiei – gestionat de cei cinci fii, după moartea lui Adam Opel, în 1895 – a fost începutul producției de automobile, în 1899. Astfel, Opel a fost unul dintre pionierii acestei industrii și unul dintre producătorii de automobile ale căror rădăcini sunt printre cele mai vechi. La 21 ianuarie 1899, Opel a cumpărat „Anhaltische Motorwagenfabrik” de la Friedrich Lutzmann, din Dessau. În același an, producția de automobile a început la Rüsselsheim, cu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”.
În 1906 era construit exemplarul cu numărul 1.000. Recunoașterea oficială a venit în anul următor, când constructorul din Rüsselsheim a fost numit furnizor al curții imperiale. Opel a rămas însă preocupat mereu să democratizeze automobilul, un exemplu elocvent în acest sens fiind micul „Doktorwagen” din 1909.
În următoarele decenii, Opel a fost mereu un nume de referință în industria auto. Confortul, siguranța și cele mai moderne echipamente au fost întotdeauna prioritare pentru producătorul german. De-a lungul timpului, marca s-a dezvoltat fără a pierde legătura cu filosofia sa de bază: să permită cât mai multor persoane să aibă acces la automobil.