Săgețile argintii, una dintre cele mai frumoase povești din motorsport
17.01.2024
        
Distribuie acest articol!   

Iubitorii sportului cu motor sunt familiarizați, desigur, cu supranumele Silberpfeile (Săgețile argintii), dat monoposturilor germane. Originile acestuia se regăsesc în prima parte a secolului trecut, mai exact prin anii 1930, fiind asociate cu mașinile Auto Union și Mercedes-Benz, vedete ale curselor de Grand Prix din acea perioadă.

Ulterior, datorită mașinilor Mercedes-AMG de Formula 1 din epoca modernă, care erau vopsite în argintiu, în ultimele decenii a existat tendința de a aloca supranumele exclusiv automobilelor Mercedes. Ceea ce ar fi greșit, cel puțin din perspectivă istorică.

Cu un secol în urmă, în primele decenii ale motorsportului european, criteriile naționale era foarte importante în competițiile sportive. Cum afișarea culorilor unui drapel era mai dificilă pe caroseria unui automobil, s-a optat pentru vopsirea integrală a automobilelor și alocarea unei culori fiecărei țări europene care a jucat un rol major în mișcarea automobilistică din epocă.

Așa se face că argintiul a revenit mașinilor germane, roșul celor italiene, verdele  celor britanice, iar albastrul celor franceze. Această uzanță s-a păstrat până la apariția sponsorilor, însă asocierea face parte din tradiția motorsportului european și o regăsim păstrată până în zilele noastre.

Apropo de Mercedes și de originea săgeților argintii, există o poveste conform căreia asocierea ar fi accidentală. În 1934, pentru a se încadra în limitele regulamentare de greutate ale cursei de pe Nürburgring, mașinii Mercedes-Benz W25 i-a fost răzuit stratul de vopsea, suficient cât să se încadreze în limitele prevăzute. O poveste controversată, totuși neconfirmată oficial.

Denumirea de săgeți argintii are legătură și cu vitezele uimitoare atinse de mașinile Mercedes și Auto Union – peste 300 km/h, în 1937, apoi peste 400 km/h, în timpul unor tentative de record de viteză pe uscat. Rudolf Caracciola, Bernd Rosemeyer, Hermann Lang, Stirling Moss, Juan Manuel Fangio și Lewis Hamilton sunt cei mai importanți campioni care au scris istorie la volanul săgeților argintii din diferite epoci.

În epoca modernă, Mercedes-Benz a revenit la această culoare mai întâi în raliuri, prin anii 1970, apoi în anii 1980, cu prototipurile Sauber de anduranță, apoi cu turismele din DTM, pentru a culmina cu perioada de dominație din Formula 1, inițial cu McLaren, apoi cu propria echipă.

Tradiția argintiului sportiv se regăsește și la Porsche, legendarul 908 Martini Racing fiind unul dintre cele mai cunoscute exemple. La fel, Audi a triumfat la Le Mans cu prototipurile sale R argintii. Singurul mare constructor care evită argintiul și continuă să își voplească masinile de curse în alb este BMW.

Între timp, legenda Silver Arrows este exploatată din plin în plan comercial. Practic, în prezent  nu există niciun constructor german care să nu aibă în catalog o nuanță de argintiu cu trimitere la legendarele săgeți argintii.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!