Între încetinirea creșterii vânzărilor de mașini electrice și controversele legate de interzicerea vânzărilor de modele termice începând din 2035, producătorii continuă să lanseze noi modele cu motoare pe benzină și diesel. Este dovada cea mai clară că propulsia termică nu și-a spus încă ultimul cuvânt.
În același timp, producătorii de automobile continuă să pună presiune pe autorități, solicitând amânarea termenului de interzicere a vânzărilor de mașini termice în UE.
Se pare că scăderea subvențiilor a încetinit vânzările de vehicule electrice, favorizând un reînnoit interes pentru modelele termice. Preferințele clienților pentru vehiculele termice sunt influențate de ușurința în utilizare și de considerente financiare.
Fără a solicita abrogarea deciziei de interzicere a termicelor, producătorii reclamă nevoia de timp suplimentar de pregătire a industriei pentru această schimbare majoră și pentru a nu transforma tranziția energetică într-un marș forțat. În mare parte, piața validează poziția producătorilor.
Încetarea subvențiilor pentru achiziții în Europa, în special în Germania, a dus la o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice, favorizând modelele termice. Această evoluție perturbă creșterea pieței de energie electrică la început de 2023.
Dar oare este suficient să punem sub semnul întrebării planurile europene care vizează oprirea vânzărilor termicelor, din 2035? Unele mărci, care și-au început tranziția către electromobilitate prin abandonarea modelelor termice la scară largă, se confruntă acum cu dificultăți, deoarece nu pot compensa această tranziție prin creșterea vânzărilor în sectorul electric.
Drept dovadă, lansările de modele termice sunt în creștere. Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz, este convins că de-acum „ritmul transformării energetice va fi determinat de clienți și de condițiile pieței”.
În ciuda creșterii vânzărilor de vehicule electrice, producători precum liderul continental Volkswagen încă lansează noi modele echipate cu motoare diesel și pe benzină, precum Passat și Tiguan. Rivalul francez Peugeot va lansa noul 3008 și cu motoare termice, în timp ce liderul tradițional al segmentului premium, Mercedes-Benz, tocmai a anunțat extinderea producției de modele termice după 2030.
Statisticile mixului energetic pentru vânzările de automobile noi evidențiază dominația motoarelor termice în UE. În ianuarie 2024, cu 35,2% din vânzări, benzina ocupa primul loc în Europa, înaintea hibrizilor (28,8%) și versiunilor diesel (13,4%). Împreună, benzina și motorina reprezintă aproape una din două vânzări. Mașinile electrice sunt la 10,9%, iar cele hibrid plug-in la 7,8%.
Preferința clienților pentru vehiculele termice se explică și prin ușurința utilizării, precum și din considerente financiare. Pe lângă costul suplimentar al achiziționării de mașini complet electrice, incertitudinile cu privire la valoarea reziduală ridică semne de întrebare, inclusiv în rândul marilor companii de închiriere, precum Hertz și Sixt. Giganții din lumea rent a car au dat înapoi și în fața volatilității și deprecierii vehiculelor electrice, inclusiv modelele Audi și Tesla pierzând până la 30% din valoarea lor într-un an.
Într-un context politic și economic destul de complicat și cu alegeri europene care bat la ușă, nu ar surprinde deloc apariția unei clauze care să amâne exit-ul motoarelor termice, planificat inițial pentru 2035. În orice caz, este tot mai clar că producătorii și-ar dori foarte mult o astfel de revizuire a termenului.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!