La revedere, Marcello Gandini!
20.03.2024
        
Distribuie acest articol!   

Săptămâna trecută, lumea pasionaților de automobile a primit o veste tristă: celebrul designer Marcello Gandini a trecut în neființă, la vârsta de 86 de ani.

Marcello Gandini și Lamborghini Miura (1966)

Marcello Gandini nu a fost un designer oarecare, creațiile sale recomandându-l ca un mare artist, unul dintre cei mai importanți stiliști din istoria automobilului.

Astăzi se vorbește despre el ca făcând parte din grupul foarte restrâns de creatori de automobile care au ridicat designul auto la un nivel foarte elevat. Atât de sus în ierarhia artelor aplicate, încât creațiile sale se situează la granița cu artele majore.

Alfa Romeo Carabo (1968)

Când privim un automobil desenat de Gandini, precum Marzal, Stratos Zero sau Carabo, nu admirăm automobile, ci sculpturi, forme, intenții, gesturi ale unui artist, misterele și convingerile sale.

Sunt adevărate opere de artă, nefiind poluate de nicio necesitate industrială sau cerință financiară. Nu sunt denaturate de niciun caiet de sarcini și, mai presus de toate, nu sunt exagerate de ambițiile niciunui marketer zelos. Astfel, creațiile sale sunt foarte aproape de operele de artă.

Lancia Stratos Zero (1970)

Fiu de dirijor și compozitor, Marcello Gandini a fost un autodidact, un outsider, un singuratic, un introvertit. Nu a urmat niciun curs artistic pentru a deveni stilist. Vocația sa a fost un mijloc de exprimare pentru un omul care fugea de lume, onoruri și aparențe.

Șef de design la Nuccio Bertone între 1966 și 1979, a contribuit la modelarea imaginii de marcă a acestui carosier, dându-i caracterul futurist și iconoclast.

Lamborghini Countach (1971)

A știut și să fie rațional și să găsească echilibrul necesat între inginerie și artă. Capabil să imagineze un supercar precum Lamborghini Countach, știa să răspundă așteptărilor din industrie, care pretindea produse obișnuite, precum Citroën BX. Curios de toate, venea mereu cu idei unice.

În 1979 a devenit independent și și-a fondat propria companie de design, Clama Srl. A continuat astfel să colaboreze cu diverși producători, din Europa până în India (Tata). Majoritatea colaborărilor le-a avut cu companii europene și japoneze – BMW, Renault, Nissan, Maserati, Subaru și Toyota.

Citroën BX (1982)

În ultima parte a vieții s-a retras la țară, într-o casă din secolul al XVII-lea, din Piemontul natal. Departe de agitație și de viața obișnuită, a trăit ca un aristocrat singuratic.

Prin dispariția lui Marcello Gandini, industria auto a pierdut una dintre rarele personalități care au dat noblețe automobilului.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!