Scurtă istorie a popularelor SUV-uri, la șase decenii de la apariție
26.10.2024
        
Distribuie acest articol!   

Dacă strămoșul SUV-ului, așa cum îl înțelegem în prezent, este Jeep Wagoneer, Ford a fost cel care a introdus numele Sport Utility, în 1965, odată cu lansarea lui Bronco. De atunci, SUV-urile au evoluat enorm, pentru a deveni vehiculele de familie foarte practice pe care le știm cu toții astăzi.

Dar ce este un SUV? Nu există o definiție oficială, așa că acest nume poate fi dat atât unui model mic, precum Volkwagen T-Cross, cât și unui automobil enorm, așa cum este Land Rover Defender. Producătorii au încercat să impună diverse denumiri alternative – SAC, SAV, crossover -, dar clienții au preferat, invariabil, acronimul SUV.

A fost mai întâi Jeep Wagoneer, în 1962, un break familial înalt, cu reale capabilități pentru off-road, care poate fi considerat strămoșul SUV-urilor de astăzi. Însă termenul de SUV, de la Sport Utility Vehicle, a apărut pentru prima oară în vara anului 1965, într-un pliant de prezentare pentru Ford Bronco. Așdar, este vorba în primul rând de marketing, pe o piață iubitoare de mașini de agrement, dar care au și o conotație sportivă, deoarece atrag amatorii de mișcare în aer liber.

Jeep Wagoneer (1962)

În materialul publicitar de lansare, Ford evoca „utilitatea sportivă”, cealaltă față a monedei fiind caracterul spartan. Bronco s-a bucurat de un mare succes, ceea ce i-a inspirat și pe alții. Astfel, în următorii ani Chevrolet a prezentat Blazer, urmat de International Scout II în 1971, apoi Dodge a venit cu Ramcharger, pentru ca totul să culmineze cu Jeep Cherokee, în 1974.

Cherokee a adus rafinament designului de SUV. Derivat din Wagoneer cu două uși, era simpatic și sportiv, dar și practic și confortabil, fără a vrea să fie șic, spre deosebire de Range Rover. care a apărut în 1970. Apoi, în 1983, Jeep Cherokee XJ s-a apropiat puțin de SUV-ul modern, dar punțile rigide i-au conservat genele de 4×4 destul de arhaic.

Ford Bronco (1965)

Abia în 1993, odată cu Toyota RAV4, SUV-ul s-a apropiat foarte mult de calitățile rutiere ale unei compacte dinamice, cu cele patru roți independente și motorul vivace. Totuși, încă nu a fost genul de automobil destinat publicului larg, din cauza volumelor inițiale mici și prețului relativ ridicat.

În paralel, monovolumele s-au bucurat de un succes mult mai mare, mai ales în segmentul compactelor, cu modele precum Renault Scenic sau Citroën Xsara Picasso.

BMW X5 (1999)

SUV-urile își încep mai apoi transformarea și o fac începând de sus în jos. În 1997, Mercedes lansează ML, un model mult mai adaptat la șosea decât rivalii Jeep Cherokee și Range Rover, datorită trenului de rulare sofisticat. Foarte curând, în 1999, BMW găsește o formulă chiar mai potrivită în privința transmisiei, cu X5. Mai luxos decât Mercedes, dar nu și mai scump, BMW X5 este produs în SUA, piața sa principală.

Volkswagen și Porsche a urmat exemplul, în 2002, cu Touareg, respectiv Cayenne. La fel ca rivalii lor germani, s-au bucurat de succes imediat. La categoria modelelor ceva mai accesibile, Nissan a dat tonul în 2007, cu Qashqai. La fel de spatios ca un monovolum, stilat, economic în exploatare si nu foarte scump, acest model va democratiza SUV-ul și va provoca declinul monovolumelor compacte.

Nissan Qashqai (2007)

Qashqai va domina top 10 european vreme de mai mulți ani, fiind modelul-target pentru concurență. Iar cei care au ignorat inițial nou apăruta categorie SUV aveau să o plătească scump, din punct de vedere al vânzărilor. Clienții au apreciat foarte mult această sinteză între MPV și break înălțat, pe care, în mod paradoxal, unii producători nu au reușit să o înțeleagă.

Apoi, sistematic, în gamele producătorilor generaliști, SUV-urile au prevalat în fața MPV-urilor. Tiguan versus Touran la Volkswagen sau Kadjar versus Scenic la Renault, ca să dăm doar două exemple.

Volkswagen Tiguan (2024)

SUV-urile au dus esența automobilului, versatilitatea, la un nou nivel. Satisfac o gama foarte larga de nevoi, sunt scurte și comode, deci se adaptează foarte bine utilizării urbane. Garda la sol mai mare le permite să facă față obstacolelor, iar scaunele ridicate sunt foarte potrivite pentru o populație îmbătrânită care are probleme cu spatele și fac ușoară instalarea copiilor în scaunele dedicate. Nu în ultimul rând, volumul generos le face foarte interesante pentru călătorii în grup.

Iar dincolo de afirmațiile gălăgioase ale activiștilor de mediu, SUV-urile nu consumă mai mult decât MPV-urile și sunt în prezent cele mai populare automobile la nivel global. Iar tot acest hype referitor la presupusul lor impact ecologic nu pare să fie altceva decât o agitație sterilă și militantă.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!