Istoria Audi este una dintre cele mai complexe din industria auto. Marca a fost creată de August Horch în 1909, după ce fusese îndepărtat de la conducerea companiei care îi purta numele. Horch, căruia i-a fost interzis să folosească propriul nume la noua companie, a optat pentru denumirea „Audi”, de la verbul ”a auzi” în latină, echivalent al cuvântului german „horch”.
În 1932, Audi a fost integrată în grupul Auto Union, care includea DKW, Wanderer și, ironic, Horch, iar pentru această fuziune a fost adoptat celebrul logo cu patru inele, simbolizând cele patru mărci. Totuși, Audi a dispărut de pe piață în 1939, odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial. Avea să renască în 1965, în mare parte, involuntar, datorită lui… Mercedes.
După război, Auto Union a reînceput producția, concentrându-se pe motociclete DKW și, ulterior, pe automobile echipate cu motoare în doi timpi. Nu a reușit să concureze eficient cu Opel și Volkswagen, iar Mercedes, care era deja acționar la Auto Union, a preluat controlul complet al companiei în 1959.
Gama Auto Union era atunci limitată la un singur model modern, F102, dar echipat cu un motor în doi timpi, tot mai puțin popular printre clienți. Mercedes a dezvoltat un nou motor în patru timpi, cu patru cilindri, pentru a revitaliza modelul F102, dar în cele din urmă a decis că reconceperea completă a mașinii nu ar fi profitabilă.
Astfel, F102, dotat cu noul motor, a fost trecut sub brandul Audi, ceea ce a marcat renașterea acestei mărci, în 1965. În același an, Mercedes a vândut Auto Union către Volkswagen, care era interesată de fabrica modernă de la Ingolstadt, de mărcile DKW și Audi și de drepturile asupra noului motor Mercedes. În 1965, F102 a fost lansat pe piață cu un facelift, sub numele de Audi, marcând astfel oficial reactivarea mărcii. A fost o decizie strategică inspirată, dat fiind declinul percepției asupra mărcii DKW.
Modelele ulterioare au primit nume bazate pe puterea motoarelor, precum Audi 60, 72, 75 sau 90, și au păstrat logo-ul cu patru inele. Renașterea Iar Audi sub forma pe care o cunoaștem astăzi a fost susținută de un motor finanțat de Mercedes!
Supraviețuirea și succesul ulterior au fost asigurate de modelul Audi 100, lansat în 1969 și proiectat în secret, fără știrea lui Heinz Nordhoff, cel care conducea la acel moment Volkswagen. Tot în această perioadă, Ferdinand Piëch s-a alăturat echipei Audi, după ce anterior lucrase pentru Porsche și Mercedes.
Dar momentul când Volkswagen a cumpărat Audi de la Mercedes este deosebit de interesant, privit din perspectivă istorică. Cum spuneam, intenția nu a fost de a transforma Audi într-o marcă premium, ci doar de a prelua fabrica. Cu toate acestea, un inginer pe nume Ludwig Kraus, a dat dejucat planurile inițiale…
Desigur, fără Mercedes Audi nu ar fi existat așa cum îl cunoaștem astăzi. Primul Audi din epoca postbelică, modelul 60, lansat în 1965, nu este altceva decât un DKW F103, un facelift al modelului F102, echipat cu un motor proiectat de Mercedes. Volkswagen a achiziționat grupul Auto Union în principal pentru a folosi fabrica din Ingolstadt pentru producția modelului Beetle.
F103 fiind gata la momentul preluării, Volkswagen a înțeles interesul pentru comercializarea lui, ceea ce nu însemna neapărat perpetuarea mărcii care l-a proiectat. Mai mult decât atât, Heinrich Nordhoff, omul aflat la cârma Volkswagen, nu avea inițial nicio intenție să-i lase pe inginerii Auto Union, acum Audi, să dezvolte un nou model. Ba chiar le-a interzis să o facă.
Dar în cadrul grupului achiziționat se afla inginerul Ludwig Kraus, care cunoștea bine planurile lui Norhoff de a scăpa de vreo 150 de ingineri Audi pentru a dezvolta doar gama Volkswagen. Soluția pentru a asigura viitorul inelelor? Dezvoltarea unui model nou și apoi prezentare acestuia lui Nordhoff. O adevărată mișcare de poker! Kraus avea o experiență solidă în design, fiind autorul multor modele de curse la Mercedes. În plus, știa să folosească instrumente informatice, aflate la început de drum, ceea ce i-a permis să scurteze timpii de dezvoltare.
Astfel, chiar în momentul în care Volkswagen a finalizat achiziționarea Auto Union de la Mercedes, a lansat în secret geneza modelului care avea să devină Audi 100. Proiectul secret a fost însă descoperit accidental de Rudolf Leiding, plasat în 1965 la șefia Auto Union AG de către Norhoff.
Leiding a fost impresionat de ce a văzut și a decis împreună cu Kraus să prezinte proiectul omului din vârful Volkswagen. Spre marea lor ușurare, Nordhoff a apreciat foarte mult ceea ce a văzut și a dat undă verde pentru intrarea în producție.
Audi 100 a debutat în octombrie 1968 și a devenit rapid un succes. Cu un interior spațios și o greutate redusă (grație experienței lui Kraus în curse), acest model cu tracțiune față, dotat cu motoare noi, s-a remarcat prin eficiență, combinând performanțe excelente cu un consum redus de carburant. Concurând fără rezerve cu Mercedes W115/114, lansat în același an, s-a vândut în mii de exemplare.
În plus, în 1969, a început dezvoltarea modelului 80, confirmând astfel succesul strategiei lui Kraus și asigurând viitorul Audi. Cererea a fost atât de mare încât fabrica din Ingolstadt nu a putut ține pasul. Astfel, ironia sorții a făcut ca Audi 100 să fie produs și pe o nouă linie de asamblare… la Wolfsburg, în principala fabrică Volkswagen, unde vânzările legendarului Beetle, ajuns la final de carieră, scădeau vertiginos.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!