Când Porsche lucrează pentru alții…
07.12.2024
        
Distribuie acest articol!   

De la Lada Samara la Renault Clio V6 sau Seat Ibiza, mulți producători de automobile au beneficiat de expertiza Porsche în materie de design. Toate acestea deoarece constructorul de la Zuffenhausen nu dezvoltă idei de design doar pentru sine.

Cunoscut de toată lumea ca producător de automobile sportive, Porsche este și un birou de design, care lucrează pentru diverși clienți. Din rațiuni financiare, desigur. Fondată în 1931 și situată în Weissach, casa de design este chiar anterioară activității de producție auto, care a început abia în 1947.

Mulți au apelat la acest birou de design, căruia îi datorăm Volkswagen Bettle, diverse modele pentru Wanderer și Auto Union. Trecem în revistă aici câteva modele cunoscute, despre care puțini știu că sunt rod a muncii inginerilor Porsche, pentru diferiți ”clienți externi”.

Wanderer W22
Wanderer W22 a fost unul dintre primele automobile proiectate de biroul de design Porsche, în 1931. Ferdinand Porsche și-a pus amprenta nu doar asupra designului la acest sedan de clasă medie-superioară, ci și în privința suspensiei spate. A fost un proiect la care Porsche a lucrat mai mulți ani, înainte de a-l implementa la acest model.

Wanderer W22 cabriolet

Volkswagen Bettle
Porsche a lucrat de mult timp conceptul de automobil popular, cu motorul amplasat în spate. Conceptul i-a fost prezentat lui Hitler și a fost ales pentru proiectul viitorului Volkswagen Beetle.

Proiectul EA266
Prototipul menit să înlocuiască Beetle a purtat numele de cod EA266. Ideea motorului amplasat în poziție centrală spate nu a prins pentru că era zgomotos, greu de dezvoltat, iar mașina devenea prea complicată, deci costisitoare de produs. Volkswagen Golf, inspirat tehnic de Fiat 128 și desenat de italianul Giorgetto Giugiaro, a fost preferat.

EA266

Lada Niva
De cealaltă parte a Cortinei de Fier, producătorul sovietic VAZ (mai cunoscut în Europa cu brandul Lada) a folosit și el creativitatea inginerilor Porsche. În primul rând, pentru dezvoltarea modelului Niva. Lansat în 1976, îi datorează o bună parte din dezvoltarea lui Porsche. Un mic 4×4 permanent, cu o structură monococă și suspensie cu arc elicoidal, la care Porsche a intervenit pentru a rafina motorul original Fiat, a perfecționa transmisia și a regla suspensiile.

Lada Niva

VAZ-Porsche 2103
Succesul comercial al modelului Niva a fost atît de mare, încât sovieticii au continuat colaborarea cu Porsche. În 1976, biroul de design german a propus o variantă modernizată a modelului 2101, care la bază era un Fiat 124, adaptată rețelei rutiere a Uniunii Sovietice. VAZ-Porsche 2103 este echipat cu scuturi, un interior mult mai luxos și suspensii revizuite, dar nu va fi produs, chiar dacă cu siguranță a influențat modelele de producție ulterioare, precum 2105. Practic, prototipul VAZ-Porsche 2103 a arătat cum ar fi putut fi modificată Lada inițială, însă proiectul nu s-a materializat.

VAZ-Porsche 2103

Lada Samara
Dar cea mai de succes colaborare cu sovieticii abia acum avea să vină: VAZ 2108 sau Lada Samara, în 1986. De această dată, Porsche și-a adus aportul mult mai mult, finalizând designul motorului și al trenului de rulare, prototipurile fiind testate intens la Weissach. Bine proiectată, dar foarte prost realizată, Samara s-a bucurat totuși de un mare succes.

VAZ 2108 sau Lada Samara

Cu decenii în urmă, Porsche a avut o dispută celebră cu Peugeot, constructorul francez împiedicând compania germană să își numească modelul sport 901, în 1963. Porsche a fost nevoit să schimbe numele în 911, deoarece Peugeot avea înregistrat dreptul de a numi modelele cu coduri din trei cifre, cu cifra zero la mijloc. Însă acest război a fost dat uitării în 1983, atunci când biroul de design german a fost chemat să dezvolte sedanul sport 505 Turbo. Astfel, pe un bloc în patru cilindri de pe Chrysler 180, inginerii de la Peugeot și Porsche au grefat un turbo Garrett T3. Astfel supraalimentat, motorul de 2,2 litri de pe 505 Turbo producea 150 CP. Ce-i drept, cu un consum colosal.

Peugeot 505 Turbo

Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!