
În 1987, Ferrari F40 a atins un record de viteză de 325 km/h, un moment de referință în istoria celebrei mărci italiene. În spatele acestui succes se afla un inginer cu o personalitate surprinzător de liniștită, în total contrast cu stilul de viață extravagant al clienților Ferrari: Nicola Materazzi.
Materazzi a avut un parcurs impresionant, printre cele mai remarcabile din industria auto italiană. Lista creațiilor sale este uluitoare: Lancia Stratos, Ferrari 288 GTO, Ferrari F40 și Bugatti EB110. Toate aceste mașini excepționale, fie și doar în parte, poartă amprenta geniului său.
Deși asociat mereu cu supercaruri spectaculoase, Materazzi era departe de imaginea unui om expansiv. Avea înfățișare academică, preferând liniștea bibliotecii sale, unde își petrecea timpul citind și scriind cărți, multe dintre ele tehnice. În mod ironic, evita să interacționeze cu cei care își permiteau să cumpere mașinile proiectate de el.
Materazzi s-a născut în 1939 în Cilento, o regiune din sudul Italiei, departe de centrele industriale precum Milano sau Torino. Visul său de a proiecta mașini l-a purtat însă dincolo de originile modeste. După ce a obținut o diplomă în inginerie la Napoli, a început să predea, dar curând a realizat că dorința lui era să creeze.
Și-a găsit un loc de muncă la Lancia, în Torino. Specialist în calcule și optimizări tehnice, Materazzi a lucrat la șasiuri, direcții și suspensii, contribuind decisiv la dezvoltarea modelului Lancia Stratos, care a devenit o legendă în raliuri. Această experiență i-a permis să își perfecționeze cunoștințele despre supraalimentare, tehnologie care avea să devină apanajul său.
Era turbo din anii 1970 a revoluționat motorsportul, iar Materazzi a fost chemat la Maranello, unde Ferrari își dorea să țină pasul cu rivalii din Formula 1. Deși inițial reticent, Enzo Ferrari a permis dezvoltarea acestei tehnologii pe mașinile sale. Materazzi, deja recunoscut ca expert, a început să proiecteze atât modele de serie, cât și vehicule de curse.
Într-o perioadă dificilă pentru Ferrari, care suferea sub presiunea Fiat, Materazzi a schimbat paradigma. În loc să creeze mașini mai accesibile, a propus modele mai exclusiviste și mai performante. După succesul cu Ferrari 288 GTO, i s-a încredințat proiectul vieții sale: F40. Cu o putere de peste 400 CP și o viteză maximă de 325 km/h, F40 a stabilit noi standarde în industria auto.

F40, ultima mașină supervizată de Enzo Ferrari, a fost produsă în 1.311 exemplare și a devenit un simbol al excelenței auto. După acest succes, Materazzi s-a retras treptat, nemulțumit de noua direcție impusă de Fiat. A colaborat ulterior cu Cagiva și Bugatti, unde a dezvoltat modelul EB110, înainte de a renunța definitiv la munca în industria auto.
Retras în liniștea bibliotecii sale, Materazzi a rămas fidel pasiunilor sale intelectuale până în 2022, când s-a stins din viață la 83 de ani. Moștenirea sa rămâne însă vie, înscrisă în istoria câtorva dintre cele mai emblematice mașini italiene.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!