Crestere nesperata pe piata auto din Romania
16.04.2014
        
Distribuie acest articol!   

Pe ansamblul pietei auto interne, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat in trimestrul I din 2014 o crestere de 21,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In interiorul acestei cresteri, autoturismele au inregistrat un salt de 9,1%. Este pentru prima data din 2009 pana acum cand in trimestrul I se inregistreaza o crestere fata de anul precedent si cea mai mare crestere pe aceasta perioada din 2007 pana in prezent (a mai existat doar in 2008, dar numai de 17%).

Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene inregistrand cresteri destul de importante (Franta 3,3%, Germania 5,6%, Italia 6%, Spania 11,8%, Marea Britanie 13,7%).

In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (84% din volumulul total inregistrat pe trimestrul I din 2014). Pe de alta parte, un aspect ce merita semnalat, este faptul ca inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu 11,6% fata de trimestrul I din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (46.800 unitati in T1 2014) ramane ridicat comparativ cu cu cel al autoturismelor noi (de circa 3,5 ori mai mare), desi in scadere fata de situatia din T1 2013 (cand au fost 4,7 rulate la unul nou).

Pentru productia nationala, T1 2014 consemneaza un volum total de 107.575 autovehicule, cu 0,1% mai putine decat in perioada similara din 2013. Dintre acestea, 89.352 unitati (83%) sunt produse de catre Dacia si 18.221 (18,9%) de catre Ford. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (35.156 unitati), urmata de Dacia Logan (30.007 unitati), Ford B-MAX (18.221 unitati), Dacia Sandero (13.856 unitati) si Dacia Logan MCV (10.333 unitati).

Au fost exportate in luna martie 2014 un numar de 36.741 unitati (similar cu martie 2013), ceea ce face ca dupa trei luni din 2014 sa consemnam un volum total de 98.034 unitati exportate, adica o crestere de 9,3% fata de perioada similara din 2013. Cel mai exportat model in luna martie 2014 a fost Dacia Duster (13.219 unitati), urmat de Dacia Logan (10.618 unitati) si Ford B-MAX (6.015 unitati), topul fiind acelasi si in ceea ce priveste analiza pe ansamblul T1 (Duster 31.994 unitati, Logan 26.174 unitati si B-MAX 18.176 unitati).

Cu un volum total de 8.021 unitati vandute in luna martie, consemnam fata de luna februarie o crestere de 31%, ceea ce face ca dupa trei luni din 2014 sa se inregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 21,7%, situatie datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +19,1% (+29% cele autohtone si +15,6% cele din import).

La autoturisme, topul pe marci dupa doua luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 4.723 unitati vandute (30,8% din total), urmata de Volkswagen (1.533 unitati si 10%), Skoda (1.522 unitati si 9,9%), Ford (1.150 unitati si 7,5%), Renault (787 unitati si 5,1%) si Opel (642 unitati si 4,2%). Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna martie (dar si dupa trei luni din 2014), urmat de Sandero, Skoda Octavia, Dacia Duster (locul 3 dupa trei luni), si Volkswagen Golf.

Analizand segmentarea pe clase, observam faptul ca dupa trei luni din 2014, majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri, importante chiar la clasele de volum (B 32%, C 26% si SUV 5,5%), scaderi consemnandu-se pe segementele cu volume reduse, precum executive -2,2%, monovolum -25% si sport -34%.

In functie de tipul de combustibil, cresterea vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel se consolideaza, ponderea acestora ajungand dupa 3 luni din 2014 la 61% (fata de 59% cat era in T1 2013), 8 marci si respectiv 8 modele din primele 10 avand o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie.

Cu datele inregistrate in T1 din 2014, consemnam un al treilea trimestru consecutiv de crestere fata de perioada similara a anului anterior, ceea ce la o prima analiza, arata o consolidare a evolutiei pozitive remarcata in primele doua luni din 2014.

Dar, desi sunt sunt practic 9 luni de crestere continua comparativ cu lunile similare din anul anterior, trebuie avut in vedere faptul ca in T3 si T4 din 2013 am avut efectul pozitiv al Programului Rabla, iar pe de alta parte, ca in T1 din 2013 vanzarile au avut de suferit de asteptarea indusa in piata de demararea tarzie a Programului Rabla (produsa abia in iunie). Totusi, este o situatie cu care nu ne-am mai intalnit in ultimii 5 ani si ea merita consemnata ca atare, mai ales ca, odata cu demararea Programului Rabla, ce a avut loc in aprilie, este de asteptat ca si volumele sa creasca semnificativ in urmatoarele 3 luni, daca avem in vedere interesul destul de mare manifestat la startul programului.

Distribuie acest articol!