Dupa apelul nostru la dialog si informatii despre initiative locale pentru sustinerea electromobilitatii in Romania am fost indrumati catre firma lek3.co (pronuntat “electrico”), care isi are sediul in Timisoara si face parte dintr-un grup de companii cu activitati in mai multe tari europene.
Intr-o discutie extrem de interesanta la sediul firmei, cu Claudiu Suma, CEO, si Camelia Filip, responsabila de marketing, am parcurs pe scurt domeniile de activitate ale grupului de firme, ca mai apoi sa discutam in detaliu aspecte legate de automobile electrice, retele de incarcare si intiativele firmei pentru promovarea electrificarii transportului rutier.
Pasiunea pentru automobile electrice se bazeaza pe propria experienta a CEO-ului cu un BMW i3, cu care familia Suma a parcurs incepand din 2016 peste 27.000 km. Foarte direct, indiferent de subiect, acoperind de la geopolitica economica, religie, administratie locala si regionala, Claudiu afirma ca dupa 18 luni petrecute cu o masina electrica nu isi mai poate imagina sa revina la una echipata cu motor clasic.
Pe langa avantajele cunoscute si promovate de utilizatorii automobilelor electrice – acceleratie, lipsa gazelor de esapament (citez: ”nici o urma de fum sau de miros”), costurile reduse pentru energie si service – Claudiu adauga in prezentarea facuta cu ocazia celei de a doua editii Electric Drive, ca electrificarea auto:
– este o provocare
– aduce liniste suverana ca pentru audiofili
– constituie un element important de branding personal (inovatie, gadgets)
– si, poate cel mai important din punctul de vedere al intreprinzatorului de succes, “sunt multi bani de facut!”
Dupa practica de 18 luni cu automobilul familiei, o analiza a distantelor parcuse zilnic de automobilele firmei si o socoteala simpla, comparand costul energiei electrice cu cel al benzinei sau motorinei, flota firmei a fost dotata cu automobile Renault Zoe electrice, ce au inlocuit modele cu motoare clasice.
Unul din obstacolele majore in calea electrificarii transportului rutier este perceptia publicului ca reteaua de incarcare este insuficienta pentru deplasari in afara orasului. Claudiu si echipa lui incearca sa spulbere si acest mit, organizand un “raliu” cu automobile electrice, in care vor parcurge un traseu 940 km pe durata a patru zile, care include clisura Dunarii si Transalpina, dupa modelul WAVE Trophy din Elvetia si Austria.
In loc sa fie un inhibitor al electrificarii flotei, reteaua de incarcare insuficienta din Romania a fost transformata intr-o oportunitate de afaceri pentru echipa de la lek3.co. Incarcatoarele de destinatie (hoteluri, restaurante, magazine retail, parcari, cladiri oficiale, etc) sunt produse, instalate si monitorizate de firma, care ofera si serviciile de facturare catre clienti.
Mai multe detalii despre serviciile acestei companii, care participa activ la extinderea retelei de electrificare auto in Romania, cat si despre carateristicile tehnice ale statiilor de incarcare produse, puteti gasi aici.
db