Asteptata cu multa nerabdare, dupa spectacolele de lansare a primelor SUV-uri electrice Mercedes la Stockholm si BMW la New York, seara de la San Francisco organizata de Audi, pentru prezentarea oficiala a primului sau model 100% electric de serie, noul e-tron, nu a dezamagit.
Lasand la o parte amanarea din vara, din cauza arestarii fostului CEO in legatura cu scandalul Dieselgate, atmosfera electrizanta generata de cei trei prezentatori, de muzica electronica mixata live de un DJ si de filmele promotionale, au culminat cu anuntarea performatelor, pretului si a termenului de livrare in SUA.
Plasat strategic ca dimensiune intre Q7 si Q8, noul e-tron este un SUV masiv, echipat cu cate un motor electric pe fiecare punte si dotat cu un performant sistem regenerativ de franare. Dimensiunea mare a acumulatorului asigura o autonomie de 400 km, desi agentia americana EPA nu a confirmat pana in prezent datele furnizate de producator.
Chiar daca prezentarea a avut loc la o aruncatura de bat de fabrica Tesla si numeroase „sageti” au fost trimise in timpul prezentarii avand ca destinatie pionierul in automobile electrice, performantele noului e-tron nu sunt in acelasi domeniu de valori cu cele ale Model X, dupa cum nu este nici reteaua rapida de incarcare, aflata in mare parte in faza de proiect atat in SUA, Electrify America, cat si in Europa, Ionity. Dar nici pretul!…
Cu un pret de start cu 40.000 (patru zeci de mii!) de dolari mai scazut decat Tesla Model X si mai apropiat de cel al Jaguar I-Pace (pornind de la 69.500 dolari), Audi se anunta un concurent serios in proaspatul segment SUV electric. Sa speram ca fabrica din Bruxelles, care si-a inceput recent productia, va reusi sa asambleze un numar suficient de modele pentru a satisface cererea globala!
O diferenta semnificativa fata de prezentarea Mercedes de la Stockholm a constat in receptia entuziasta a publicului american, format din dealeri, jurnalisti si invitati, care cu aplauze, strigate si fluieraturi caracteristice manifestarilor de acest gen, au creat o atmosfera incendiara, inlocuind politetea retinuta suedeza, de la prezentarea Mercedes EQC.
O alta diferenta strategica semnificativa si in acelasi timp o „sageata otravita” trimisa in directia Tesla (care dupa ce a trecut cu greu peste „production hell”, a intrat acum in „delivery logistic hell„, adica nu este in masura sa livreze atat cat produce), a fost trasa cu ocazia sublinierii insistente ca succesul Audi e-tron se va baza pe cei 302 dealeri din SUA, pe echipele acestora si pe fiecare om de service.
Este notoriu conflictul Tesla cu asociatia dealerilor, fiindca incearca sa vanda si sa asigure service-ul direct, fara intermediari. Recent, Tesla a anuntat ca se vor ocupa si de tinichigerie. Nemultumirile clientilor cu intarzierile atelierelor contractate par sa ajunga mai repede la CEO-ul conectat in direct cu clientii pe Twitter, decat la orice alta firma auto, unde un dialog direct la nivel de CEO este de neconceput.
Daca Audi va reusi sa motiveze dealerii sa vanda automobile electrice ramane de vazut. Daca insa exemplul Renault ar fi ceva de la care se poate invata, mai degraba consideram ca o retea independenta de vanzare, profilata 100% pe vanzarea modelelor electrice, ar fi mai eficienta.
Chiar daca in repetate randuri pe scena s-a utilizat celebrul dicton „Vorsprung durch Technik”, care provine din epoca de glorie Audi quatro si a victoriilor din Campionatul Mondial de Raliuri, constrangerile unui producator traditional sunt evidente. Designul este mai degraba conservator, nu aduce ceva cu totul nou, in afara oglinzilor virtuale, care nu sunt inca acceptate de legislatia americana.
Cu o acceleratie mai lenta decat cea a Jaguarului I-Pace si departe de Model X, o autonomie in rand cu concurenta si fara suportul unei retele de incarcare rapida, Audi e-tron va gasi cu siguranta cumparatori fideli, datorita calitatii finisajelor, interioarelor de lux si mai ales datorita pretului. Probabil ca o buna parte din primele modele produse vor ajunge la managerii Grupului Volkswagen, care prin noua directiva a CEO-ul Herbet Diess vor fi obligati sa utilizeze automobile electrice ca masini de serviciu.
In concluzie, sa uram bun venit unui nou membru al familiei automobilelor electrice, pornita sa transforme felul in care ne deplasam si care, cu aceasta ocazie, contribuie substantial la transformarea industriei auto globale, mai veche de 100 de ani.
Mai multe detalii gasiti in pagina web dedicata modelului, AICI.
db