Asa cum am mai relatat recent, tranzitia Grupului Volkswagen spre electromobilitate si planul de accelerare propus de Herbet Diess, CEO-ul venit de la BMW si promovat la conducerea grupului in primavara anului 2018, a devenit centrul atentiei in industria auto si a primit votul de incredere din partea Consiliului de Administratie, intrunit pe 16 noiembrie 2018.
Planul denumit „Roadmap E” prevede lansarea a 50 de modele noi electrice si hibride pana in anul 2025, investitii in autovehicule autonome si servicii de mobilitate. Platforma dezvoltata pentru aceasta noua familie de modele, denumita MEB, a fost gandita pentru 10 milioane de unitati, dar dupa cum declara recent Herbet Diess, este posibil sa fie extinsa pana la 50 de milioane, fiind oferita si altor parteneri, in special Ford, cu care spera ca negocierile vor fi incheiate pana la sfarsitul anului.
Ofensiva electrica, sustinuta de 44 miliarde euro, va incepe in Europa in 2019, cu I.D. Neo, de dimensiuni asemanatoare cu VW Golf. In 2020 urmeaza I.D. Crozz, un SUV cu continentul american in vizor, dupa care este asteptat I.D. Buzz, atat ca van pentru intreaga familie, cat si pentru transportul de marfa. Cel de-al patrulea concept sub marca I.D., denumit Aero, este o limuzina asemanatoare ca dimensiuni cu Passat.
I.D. Neo va fi asamblat la Zwickau unde se planifica o serie de 330.000 unitati pe an si la Dresda (in serie mai mica). I.D. Crozz este prevazut pentru Zwickau, Chattanooga (SUA) si Puebla (Mexic), iar microbuzul I.D. Buzz va sosi de pe liniile de asamblare din Hanovra si dintr-o extensie a fabricii din Chattanooga. Pentru a face loc in fabrica din Emden, asamblarea modelului Passat va fi mutata intr-o uzina Skoda, iar de pe liniile din Emden vor veni I.D Aero si un SUV mic, din clasa Kia e-Niro, impreuna cu variantele Seat si Skoda, care vizeaza un pret sub 20.000 de euro.
Volumul de productie planificat pentru Big Bang-ul VW in universul electric pana in 2025, va avea nevoie de acumulatori cu o capacitate totala de peste 150 GWh, ceea ce reprezinta aproximativ de patru ori mai mult decat actuala productie a celei mai mari fabrici de acumulatori din lume, construita de Tesla si Panasonic langa Reno, Nevada.
Pentru productia din Europa, Grupul Volkswagen are contracte cu trei furnizori coreeni strategici, LG Chem, Samsung si SKI, care vor incepe livrarile din 2019. Tot pentru Europa se poarta negocieri, coordonate de ministrul german al economiei Peter Altmaier, pentru formarea unui consortiu alcatuit din firmele Varta, BASF si Ford-Köln, care doreste sa produca elemente pentru acumulatorii de tractiune in Europa, reducand astfel dependenta industriei auto europene de furnizorii din Asia.
Pentru continentul nord-american, acumulatorii vor veni de la SKI, incepand din 2022, iar in China Volkswagen a preferat sa colaboreze cu cel mai mare producator local, firma CATL, care construieste, in paralel cu activitatile din China, o fabrica in Germania.
Pentru a recupera parte din investitiile extrem de mari in electrificare, Herbert Diess a lasat sa se inteleaga, in mai multe interviuri recente, ca noua platforma MEB va fi oferita si altor producatori, discutiile fiind legate de negocierile cu Ford pentru o colaborare mai ampla, desi oficial se neaga ca speculatiile din presa, despre o posibila contopire a celor doua firme, ar fi fost pe ordinea de zi.
Cele doua companii au produse si piete complementare, Ford fiind extrem de puternic in SUA cu pickup-uri si SUV-uri, in timp ce marcile grupului VW domina vanzarea in Europa si au o pozitie foarte buna in China, cea mai mare piata auto mondiala.
De peste ocean, Jim Hackett, CEO Ford, a raspuns ca este deschis unor investitii in sucursala Ford responsabila de vehicule autonome si ca exista multe cai deschise colaborarii pentru cele comeriale, dar ca extinderea partenariatului cu Volkswagen ramane un “dans delicat”. Se pare ca ranile lasate de divortul dintre Daimler si Chrysler nu se uita usor in Motor City.
db