Piata auto din Italia nu a fost prea generoasa cu automobilele electrice, iar grupul Fiat Chrysler (FCA) nu a parut interesat de acest domeniu, cu exceptia modelului Fiat 500e produs la Toluca, Mexic, pentru a indeplini legislatia din California, precum si a unui minivan plug in hibrid Chrysler Pacifica, pentru piata americana.
Este „celebra” rugamintea regretatului Sergio Marchionne, la lansarea Fiat-ului 500e, cand si-a exprimat speranta ca modelul electric nu va fi cumparat in California, fiindca firma ar pierde 10.000 de dolari la fiecare exemplar vandut.
Vremurile s-au schimbat de atunci, autovehiculele electrice incep sa devina o alternativa interesanta pentru naveta zilnica, iar Fiat a anuntat lansarea productiei unei variante imbunatatite pentru Fiat 500e in Europa. In noul context, ziaristii italieni si-au propus sa defriseze hatisul de nepatruns pentru public, creat de consumul de enerige electrica indicat de producatori dupa normative diferite, NEDC inlocuit recent de WLTP si EPA fiind cele mai utilizate in Europa si SUA.
Testul propus de Motor 1 este cat se poate de simplu. Cu sase automobile electrice (cele mai bine vandute in Italia) au pornit la drum pe acelasi treseu si au mers pana cand s-au oprit. Adio simulari pe calculator (NEDC) sau teste pe stand si sosea in conditii ideale (WLTP). Replicarea conditiilor de utilizare reala pe un circuit de 150 km, compus din 45% traseu de oras, 45% afara din oras si 10% autostrada si mersul pana la oprirea totala (nerecomandat de producatorii de acumulatori) a stabilit invingatorii.
Rezultatul nu pare surprinzator pentru electromobilistii care cunosc cat de mari sunt acumulatorii celor sase modele si considera aproape nedrept sa compari autonomia unui SMART, proiectat pentru circulatia in oras, cu un Model S, destinat sa schimbe viitorul transportului individual pe planeta si sa impresioneze prin performante dinamice si autonomie, obiective pentru care este dotat cu un acumulator gigantic.
O poveste mult mai nuantata despre economicitatea fiecarui automobil electric ne spune „eficienta” fiecaruia, care compara energia consumata de automobil, exprimata in kWh, pentru a parcurge 100 de kilometri.
Clasamentul eficientei este condus de Hyundai Kona, care se bazeaza pe o tehnologie mai avansata decat cea de care dispunem noi in automobilul de test, Hyundai Ioniq, pentru proiectul de educarea electromobilisitca 24auto.ro, dar valoarea obtinuta de jurnalistii italieni de la Motor 1, 13.7 kWh/100 km este foarte apropiata (-1,4%) de media realizata de noi, 13,9 kWh/100km, pe parcursul celor 4.545 km acumulati intre 21 septembrie si 30 noiembrie, la Timisoara si Sibiu.
db