Chiar si fara o analiza profunda a noilor aparitii de la Los Angeles este evident ca Rivian, Audi si Toyota au „furat” show-ul cu noi modele electrice sau hibride, stirile din ultimele zile fiind suficiente pentru a intelege ca ceva profund si transformational cutremura ordinea globala din lumea auto.
Daca privim doar exemplele de mai jos, este evident ca industria clasica trece prin momente grele, in timp ce firmele implicate in electrificare cresc cu viteza, inghitind cu apetit sume astronomice, pe care doar cei mai mari jucatori de pe piata le au la dispozitie.
- GM inchide fabrici in SUA care produc sedan-uri, fiindca publicul cumpara SUV-uri si pickup-uri, in timp ce Volkswagen cauta o locatie in SUA pentru o fabrica noua destinata masinilor electrice.
- Valoarea pe bursa a startup-ului Tesla, ce produce doar automobile electrice, o depaseste pe cea a concernului Daimler, parintele Mercedes, care produce profitabil intr-o luna mai multe automobile decat Tesla intr-un an.
- Electrify America, firma infiintata de Volkswagen ca urmare a scandalului Dieselgate pentru a-si „spala pacatele” ecologice in SUA prin instalarea de retele de incarcare, deschide in California prima statie rapida de mare putere (350 kW), desi in prezent nu exista autovehicule capabile sa fie incarcate la aceasta putere.
- LG Chem si SDI (Samsung) ridica fabrici de acumulatori in SUA si Europa, unde mai investesc in acumulatori si firmele chineze, in timp ce firmele europene cauta sprijin politic pentru formarea unui consortiu de investitori, care sa imparta riscul incercarii de a recupera avantajul tehnologic preluat de producatorii din Asia.
Vanzarile actuale in stagnare, dupa 10 ani de cresteri continue in industria auto globala, solicita schimbari radicale, strategii noi si adaptabilitate de start-up, dar marii colosi din industria auto sunt aidoma vapoarelor gigant, ce colinda oceanele lumii si au o inertie uriasa, care acompaniata de aroganta nascuta din succes si bunastare, i-au determinat sa considere firma Tesla, pentru mai bine de zece ani, doar o gluma.
Acuzand mult timp suporterii electrificarii ca fiind orbiti de personalitatea lui Elon Musk, care ar pluti departe de realitate, pe valurile admirative ale unui fel de cult fanatic, multi lideri ai industriei globale au dat la o parte cu dispret oportunitatea de fi printre pionierii miscarii si se vad acum in pozitie de urmaritori, constransi de legislatia antipoluare din Europa si de cea de promovare a autovehiculelor NEV (new energy vehicles) in China.
In timp ce grupul Volkswagen pare sa o fi apucat foarte clar pe drumul ce duce spre electrificarea intregii flote, altii par sa mai stea pe ganduri. Din fericire, atunci cand vanzarile modelelor clasice scad si doar cele electrice cresc, chiar daca inca reprezinta doar faramaturi din ospatul global, transfomarea se va accelera si adoptarea modelelor electrice va creste exponential, fiindca publicul va avea de unde sa aleaga.
Cu siguranta, noile modele nu mai pot fi doar „compliance cars”, adica masinarii electrice de astupat gura lumii, cu performante modeste si autonomie ridicola. Cata vreme Tesla nu poate produce suficiente Model 3 pentru a satura cererea, Rivian ridica publicul in picioare la scena deschisa, americanii uita pacatele Volkswagen si dau buzna sa admire viitorul electric in standul Audi, toti producatorii vor trebui sa vina cu modele noi, atractive, performante si tot mai eficiente.
Poate nu vor reusi cu totii, de la inceput, sa proiecteze calculatoare pe roti, care se actualizeaza periodic in garaj, asa cum a demonstrat Tesla ca se poate, dar incercand sa depaseasca stacheta extrem de ridicata, ne vor incanta cu modele cu care sa nu se faca de rusine. Atunci cand noua norma pentru „electrice” vor fi performante dinamice la nivel cu Model 3, cu autonomie de peste 500 km, siguranta, aspect si functii electronice comparabile, volumul vanzarilor va exploda si asa cum deja semnalizeaza Porsche pentru Taican, productia va trebui sa creasca, fiindca piata le doreste, nu fiindca sunt subventionate.
In industria auto volumul mare duce la economii si atunci pretul acumulatorilor poate scadea pana acolo unde il doresc electromobilistii, ca sa ajunga la nivele comparabile cu solutiile clasice. In timp ce analistii se concureaza in prognoze despre anul cand se va atinge paritatea, noi privim cu incantare modelele ce vor aparea in urmatorii doi ani si care cu siguranta vor schimba pentru totdeauna industria auto globala.
db