Fata de cresterea cu 175% a vanzarilor de automobile electrice in China, un plus de „doar” 28% in Europa, in dreptul lunii trecute, ar putea fi considerat mai degraba modest. Dar daca analizam mai profund informatiile compilate de EV Sales, vom ajunge la alte concluzii.
In primul rand, pe piata europeana doar tarile nordice (si Romania) ofera subventii substantiale pentru achizitia unui automobil electric, iar constrangerile legislative sunt destul de indepartate (2025 in Norvegia si 2030 in Franta, Anglia, Suedia).
Am putea vorbi aproape de o piata „normala”, bazata pe cerere si oferta, daca nu ar exista limitarile de productie, de cele mai multe ori puse pe seama acumulatorilor, care duc la lungi liste de asteptare.
Luna ianuarie 2019 a fost insa ultima in care joaca de-a „nu exista cerere” a mai functionat, pentru a intarzia tranzitia spre electrificare. Incepand din februarie, Tesla a lansat invazia europeana si mii de Model 3 au acoperit parcarile din Seebruege, Belgia, portul in care se descarca loturile de cate 3.000 de unitati incarcate saptamanal in San Francisco, California. Asa cum am informat, reprezentantele Tesla din Hamburg, München si Viena, pe care le-am vizitat de curand, au primit fiecare peste 150 de Model 3 in prima si a doua saptamana din februarie, livrarile catre clienti demarand imediat.
Daca succesul din SUA se va repeta in Europa, Model 3 va urca rapid in topul automobilelor electrice si nu doar atat. Tesla Model 3 a fost, in 2018, cel mai bine vandut automobil in categoria medie, premium, sport in SUA si in Europa se va ciocni direct cu Audi, BMW si Mercedes, urmarile acestui impact urmand sa le intelegem mai bine in a doua jumatate a anului.
Pana atunci insa, regasim in topul european campioana regionala Renault Zoe (3.340 unitati vandute in ianuarie) si pe cea mondiala Nissan Leaf (2.899). Podiumul este completat de BMW i3 (2.489), urmat foarte aproape de Volkswagen eGolf (2.442).
Pe pozitia a cincea s-a instalat un automobil a carui vanzare a inceput de curand, Hyundai Kona (2.263), model pentru care in Norvegia se asteapta deja aproape doi ani, urmat de binecunoscutul Hyundai Ioniq (1.096). Pentru comportamentul in exploatare de zi cu zi al Ioniq-ului, vezi serialul „aventurile lui Ionica”, ce informeaza despre un test de lunga durata in cadrul proiectului 24auto.ro – electromobilitate, inceput cu 20 de saptamani in urma (septembrie 2018).
In urma Smart-ului electric cu doua usi (879) s-a instalat Kia Niro (672), un crossover ceva mai mare, bazat pe aceasi tehnologie ca si Kona, plasand trei poduse coreene in top 10 al automobilelor electrice din Europa.
O alta aparitie remarcabila in topul vanzrilor este cea a noului Audi e-tron (431), vestitorul „dezghetului electric” in cadrul Grupului Volkswagen , care prevesteste un potop de modele noi pentru toate marcile grupului, in urmatorii doi ani.
Le asteptam cu interes !
db