Bugatti Type 13 „Brescia” (1920). Prima „voiturette” de succes
01.06.2023
        
Distribuie acest articol!   

Primul model sport din istoria Bugatti care avea caroseria deschisă, Type 13 „Brescia”, a rămas în istoria motorsportului mondial prin faptul că a marcat finalul modelelor de curse de dimensiuni mari și grele, acestea fiind înlocuite de cele ușoare și agile, așa-numitele „voiturette”.

Legendarul Bugatti Type 13 a reușit una dintre cele mai importante victorii repurtate de constructorul francez pe tărâmul motorsportului și a consacrat automobilele de curse „voiturette” – puternice, rapide și, mai important decât orice, agile. Comportamentul acestui model era comparat cu cel al cailor de curse, atributul „pur sange” devenind de-a lungul timpului emblematic pentru Bugatti, care îl folosește și astăzi, ca denumire complementară la anumite modele.

Cursa din 1921, denumită Gran Premio delle Vetturette, s-a desfășurat pe un circuit „desenat” în jurul localităților Montichiari și Brescia. Au fost 60 de tururi a câte 17,3 km fiecare, cu un total de peste 1.000 km. O imensă provocare pentru automobilele din acea vreme. Bugatti Type 13 și-a trecut în cont un succes remarcabil, primele patru poziții fiind ocupate de acest model, la finish. Astfel s-a scris una dintre cele mai frumoase pagini din istoria Bugatti, iar succesul avea să contribuie la legenda țesută în jurul numelui Bugatti, încă din perioada interbelică.

Pentru acea epocă, Bugatti Type 13 este o creație tehnică de excepție. Motorul de 1,45 litri cu 4 cilindri avea patru supape pe cilindru și folosea rulmenți cu bile la arborele cotit. De asemenea, raportul de compresie și debitul carburatorului erau îmbunătățite. Capabil de turații de până la 4.500 rpm, motorul dezvolta 40 CP (29 kW), iar mai apoi 50 CP (36 kW).

Succesul a fost atât de important pentru Bugatti, încât toate modelele care ulterior au fost dotate cu motoare cu patru supape pe cilindru au fost supranumite Brescia. A urmat o perioadă de mari succese, cu Type 15, Type 17, și Type 23 (toate folosind acest tip de motor), culminând cu Type 35, considerat de mulți drept cel mai de succes automobil de curse din toate timpurile.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!