Citroën CX (1974). În numele aerodinamicii
19.07.2023
        
Distribuie acest articol!   

Considerat de fani „ultimul Citroën adevărat”, CX și-a câștigat un loc în istoria automobilului (și în inimile multora) nu doar datorită prezenței aparte, plină de carismă, ci și prin aerodinamica sa. Da altfel, are aceeași denumire ca și coeficientul aerodinamic, binecunoscutul Cx.

Face parte din seria de succes a „marilor modele” Citroën, care a început în 1934, fiind ultimul înainte ca Peugeot să preia controlul companiei. A apărut în vara anului 1974, când Occidentul încă era sub efectul crizei petrolului. Noul vârf de gamă îi urma fabulosului DS, retras după 19 ani de carieră. A devenit foarte repede un succes comercial, fiind votat Mașina Anului 1975.

Designul este opera lui Robert Opron și se remarcă prin linia fluidă și aerodinamică, cu profil de hatchback, tăiat brusc în partea din spate – celebra coadă Kamm. Luneta concavă a eliminat necesitatea ștergătorului spate. Cea mai spectaculoasă idee din interiorul futurist proiectat de Michel Harmand a fost gruparea comenzilor astfel încât toate să fie accesibile fără ca șoferul să ia mâinile de pe volan.

Inițial oferit doar cu motoare pe benzină, în 1976 a fost primul Citroën produs în serie echipat cu un motor diesel. Cel mai rapid CX avea să sosească în 1984, când a fost lansată versiunea 25 GTi Turbo, care putea atinge viteza maximă de 220 km/oră. A avut numeroase versiuni, dintre care Pallas a fost cea mai luxoasă. S-a impus prin confort și eleganță, iar varianta Prestige, care era cu 25 cm mai lungă faţă de un CX standard, a fost apreciată în mod special de oamenii de afaceri și unii șefi de stat. Dintre aceștia din urmă, președintele Republicii Franceze, Jacques Chirac, a fost un mare fan al acestui model, ca de altfel și Erich Honecker, președintele Republicii Democrate Germane, a cărui flotă de automobile oficiale includea mai multe exemplare Prestige extinse cu un al treilea rând de scaune.

Ultimul model proiectat în întregime de Citroën, înainte de achiziționarea companiei de către Peugeot, a fost comercializat în Europa între 1974 și 1991. S-a fost produs în 1,2 milioane de unități în noua fabrică creată din Aulnay-sous-Bois. A fost înlocuit cu dezamăgitorul XM.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!