Citroën DS (1955). Zeița de la Élysée
26.07.2023
        
Distribuie acest articol!   

Proiectat de italianul Flaminio Bertoni, Citroën DS a fost un model revoluționar prin aspectul exterior futurist și, deopotrivă, prin tehnologia novatoare. A fost marea vedetă a Salonului Auto de la Paris din 1955, unde constructorul a primit mii de comenzi încă din primele zile. Modelul DS și-a încheiat cariera în 1975, cu 1.456.000 de unități produse, inclusiv versiunile ID, coupé și break. Istoria celor două inițialele a mers însă mai departe, în prezent DS fiind un brand reprezentativ pentru segmentul premium al industriei auto franceze.

Timp de 20 de ani, cât s-a aflat în producție, Citroën DS s-a transformat într-un simbol al segmentului auto premium francez. A fost conceput ca cel mai sofisticat automobil din lume, un exemplu strălucitor de ceea ce este capabilă Franța. Forma sa superbă era completată de o listă lungă de caracteristici tehnice care îl puneau cu mult înaintea altor mașini din acea epocă. Avea tracțiune pe puntea anterioară, frâne față standard pe disc, servodirecție hidraulică, construcție unibody, un interior spațios și confortabil. Însă marea atracție a fost suspensia hidropneumatică.

În franceză, numele DS se citește legat și sună ca „déesse”, adică „zeiță”, dar este și un acronim de la  „Désirée Spéciale” („dorință specială”). Ambele semnificații ilustrează excelența și unicitatea pe care Citroën le-a dorit ca elemente definitorii pentru creația sa. A fost primul model francez de lux care a devenit mașina oficială a președinției, în serviciul generalului de Gaulle. Citroën și, mai apoi, DS este cel mai „prezidențial” brand auto din Hexagon, o prezență familiară în curtea de la Elysée și în inimile președinților francezi.

Una dintre cele mai cunoscute versiuni a fost DS 19, propulsată de motorul de 1,9 litri derivat din cel de pe Traction Avant, însă îmbunătățit, astfel încât să furnizeze 75 CP, o putere suficientă pentru atingerea vitezei maxime de 140 km/h.

Despre Citroën DS se spune că i-a salvat viața președintelui Charles de Gaulle, grație tehnologiei încorporate. Pe 22 august 1962 a avut loc una dintre tentativele de asasinat asupra lui de Gaulle, în timp ce acesta se deplasa alături de soția sa, de la Palatul Élysée spre Aeroportul Orly, la bordul Citroën-ul prezidențial, un DS 19. Nu mai puțin de 140 de gloanțe au fost trase asupra mașinii, atunci când 12 oameni înarmați, membri ai organizației paramilitare OAS, au deschis focul. Doi dintre agenții de pază ai președintelui au fost uciși în ambuscadă, însă, în mod paradoxal, pasagerii mașinii nu au fost atinși. Printr-o manevră abilă, șoferul a reușit să iasă din situația critică și să conducă mașina spre un loc sigur. Au fost numărate 14 urme de gloanțe pe mașină, însă De Gaulle și soția sa au scăpat nevătămați.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!