Dacia Sport Turbo (1986). Cel mai spectaculos automobil românesc din perioada comunistă
30.08.2023
        
Distribuie acest articol!   

Dacia Sport a intrat în producție în anul 1983, însă proiectul a fost dezvoltat artizanal, prin realizarea câtorva prototipuri la atelierul Dacia Service din Brașov, în anii 1979-1980. Inițial, modelul a fost prezentat sub denumirea Dacia Brașovia. Până la începutul anilor 1990, au fost produse circa 5.500 de exemplare.

Modelul s-a bucurat de mare succes în lumea motorsportului românesc din acea perioadă, fiind cel mai sportiv automobil din producția internă. Dintre toate versiunile de curse, cea mai spectaculoasă a fost cea pilotată de inginerul Nicu Grigoraș, care coordona la acea vreme departamentul de competiții al uzinei Dacia Pitești.

Cunoscut ca ”Dacia lui Nicu Grigoraș”, acest unicat era impresionant prin performanțele dinamice uluitoare pentru România acelor vremuri. Din informațiile disponibile pe internet, însă fără a avea nicio certitudine în privința veridicității acestor date, știm că mașina ar fi cântărit în jur de 880 kg și că avea un motor în 4 cilindri, de 1.397 cmc, cu o chiulasă de Renault 5 Alpine de serie, supraalimentat cu turbocompresor Garett sau KKK și injecție mecanică de benzină K-jetronic Boch. Cutia de viteze cu 5 trepte avea două grupuri conice, la alegere în funcție de configurația circuitului, iar viteza maximă era de 180, respectiv 220 km/h. Se estimează că puterea maximă a motorului ar fi fost de 180-220 CP, la 6.500 rpm.

Mașina impresiona prin alură, portbagajul supradimensionat și prizele laterale de aer de pe aripile posterioare fiind introduse din sezonul 1986, când instalația de răcire a fost mutată în spate, pentru o mai bună repartizare a maselor. De asemenea, mașina a primit o imensă aripă deportantă pe pavilion, inspirată de celebrul Peugeot 205 T16, din Campionatul Mondial de raliuri. Tot atunci a fost vopsită în gri metalizat – probabil cea mai elegantă nuanță din scurta istorie a acestui automobil de curse.

În competiții, mașina s-a dovedit a fi net superioară, meritul acestei realizări tehnice impresionante pentru acei ani fiind al lui Nicu Grigoraș și al echipei sale de la Dacia Pitești. Grigoraș nu a fost doar un perfecționist într-ale tehnicii, ci și un pilot de excepție. Dincolo de nenumăratele victorii în competițiile interne, cea mai importantă performanță a sa a fost câștigarea etapei de Cupa Păcii și Prieteniei de la Reșița, din 1986, însă nu cu acest model, deoarece nu avea omologare internațională.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!