FIAT S.76 (1910). Bestia reînviată
17.10.2023
        
Distribuie acest articol!   

Fiat a construit modelul S.76 în doar două exemplare, cu scopul de a bate recordurile de viteză pe uscat, deținute la acea vreme de rivalii germani („Blitzen” Benz). Cunoscut și ca Fiat 300 HP Record și supranumit „Bestia din Torino”, a fost dotat cu un motor cu patru cilindri în linie, de 290 CP, cu o cilindree impresionantă mai ales pentru zilele noastre: 28.353 cmc. Transmisia era cu lanț și o cutie de viteze cu patru trepte plus marșarier.

Pe lângă motorul imens, ceea ce uimește la acest automobil este aspectul său ciudat, cu proporții neobișnuite. Înălțimea exagerată face ca centrul de greutate să fie foarte sus. În combinație cu lățimea ridicol de mică (1,3 metri), se constituie într-un neajuns major, la care se adaugă greutatea de 1.650 kg, enormă pentru o mașină concepută pentru a bate recorduri.

Fiat a păstrat primul exemplar și l-a dezmembrat după Primul Război Mondial, împreună cu alte modele de curse, pentru a-și proteja secretele tehnice. Celălalt exemplar a fost achiziționat de aristocratul rus Boris Sukanov și, în cele din urmă, a ajuns în Australia, însă fără motorul original.

În decembrie 1913, la Ostende, în Belgia mașina lui Sukanov, avându-l la volan pe pilotul american Arthur Duray, a avut o tentativă de doborâre a recordului de viteză pe uscat. La prima trecere, viteza atinsă a fost de 132,27 mph (213 km/h). Din păcate, Duray nu a reușit să finalizeze trecerea și în sens invers, în interval de o oră, așa cum cerea regulamentul în privința unui astfel de record. Chiar și așa, în mod neoficial, S.76 a fost considerată cea mai rapidă mașină din lume.

La un secol distanță, al doilea exemplar a fost restaurat cu minuțiozitate de Duncan Pittaway. Resturile șasiului au fost aduse în Marea Britanie, unde a urmat un proiect de restaurare, care a durat 10 ani. Mașina are componente din ambele exemplare originale. Motorul a fost preluat de la celălalt exemplar, iar unele componente, precum transmisia, caroseria și radiatorul, au fost recreate de la zero, folosind desenele originale Fiat și fotografii de epocă.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!