Mazda MX-5 (1989). Pentru plăcerea pură a condusului
16.04.2024
        
Distribuie acest articol!   

Proiectul a demarat în 1984, dar modelul de serie a fost dezvăluit abia la începutul lui 1989, în cadrul Salonului de la Chicago, iar producția a început în primăvara aceluiași an. Totul a pornit de la jurnalistul Bob Hall, care sugerase constructorului nipon conceperea unui spider ușor, cu acoperiș simplu, care să reînvie spiritul modelelor roadster britanice din anii 1960 și 1970, distractive la condus, agile, cu o senzație aparte dată de deplasarea în aer liber.

Deși este un roadster modern, conceperea lui a stat sub semnul unui vechi concept nipon, Jinba Ittai, care se referă la contopirea dintre călăreț și calul său, pentru a deveni una și aceeași persoană. Așa că accentul nu a fost pus niciodată pe puterea motorului, ci pe plăcerea pură a condusului, care trebuia să fie mereu distractiv.

Acesta este secretul succesului în cazul de față, la care ar mai trebui adăugate aspectul general deosebit, caroseria ușoară și distribuția optimizată a greutății. Simpatizată în întreaga lume și adorată cu pasiune de numeroși fani zeloși, Mazda MX-5 este o mașină care a făcut cu adevărat istorie și continuă să fie unul dintre cele mai incitante automobile. După mai bine de 30 de ani și cu peste un milion de exemplare produse la fabrica de la Hiroshima, dintre care peste 350.000 au ajuns în Europa, este cel mai popular roadster din istorie și deține recordul Guinness pentru cea mai bine vândută mașină sport cu două locuri din lume.

Modelul este cunoscut sub numele de MX-5 în Europa, Eunos Roadster în Japonia, respectiv Miata în SUA. Din punct de vedere tehnic, este o sportivă compactă, cu două locuri și arhitectură clasică: motor frontal longitudinal și transmisie pe roțile din spate. La momentul apariției, motorul era cu patru cilindri în linie, de 1,6 litri si 115 CP (viteză maximă 195 km/h, accelerație 0-100 km/h în 9 secunde).

Succesul comercial a fost garantat de excelentul raport între preț, calitate și performanțe. Moștenind spiritul „fun to drive”, care a rămas neschimbat de la prima generație, modelul a primit peste 200 de premii în întreaga lume, a ajuns la a patra generație și continuă să ofere aceeași plăcere pură a condusului. În premieră, la cea de-a treia generație a fost introdusă versiunea coupé, iar în 2006 a apărut varianta sportivă RC. Generația actuală, a patra, a fost lansată în 2015, cu două variante de motorizare, de 1,5 litri (131 CP) și 2,0 litri (160 CP) și o transmisie manuală în șase trepte.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!