In incheierea primei noastre relatari despre automobilele electrice prezente in cadrul SAB, editia 2018, scriam: „Vom reveni pe larg cu articole dedicate pionierilor electromobilitatii romanesti, GTG Electric si Prime Motors”. Intre timp, am cunoscut numerosi intreprinzatori privati pasionati de subiect, care au electrificat diferite automobile, mai noi sau mai vechi, cu intentia de a le comercializa si care se considera pe drept cuvant pionieri ai domeniului.
Fie ca au abandondat idea, fie ca inca mai lucreaza la rafinarea solutiilor tehnice sau a designului, fiecare prototip si fiecare idee este cu siguranta importanta, ca treapta definitorie a prezentului electromobilistic romanesc. Incercam sa nu nedreptatim pe cineva din lipsa de informatii, dar ne vom opri, deocamdata, pe larg la cele doua firme prezente la SAB 2018, GTG Electric si Prime Motors cu promisiunea de a ramane deschisi la dialog si informare a publicului, despre orice alta intiativa academica sau antreprenoriala, legata de ecosistemul electromobilitatii romanesti, de indata ce primim la redactie informatii verificabile despre alte proiecte.
Dupa test drive-ul de la Cluj eram nerabdatori sa cunoastem intreprinzatorii din Baia Mare ce au pornit pe dificilul drum al asamblarii unor componente importate pe o linie proprie de montaj. Ocazia s-a ivit la SAB, unde organizatorul a invitat firma GTG Electric sa expuna atat modelul electric de oras omologat, Oxigen, cu doua locuri, cat si prototipurile unui model cu patru locuri si un vehicul electric pentru de distributie de marfuri in oras.
Lala si Gheorghe Muresan sunt genul de intreprizatori pentru care nicio piedica nu este prea inalta, care pun mana sa mute masinile, sa le curete si sa raspunda celor mai diverse intrebari, critici si incurajari venite din partea publicului. Daca va aduce aminte de mult mediatizatul „dormit in fabrica” al lui Elon Musk, din timpul lansarii productiei modelului 3, aveti perfecta dreptate, fiindca dorinta de succes si implicarea trup si suflet in toate aspectele activitatii sunt foarte asemanatoare.
Diferentele esentiale fata de CEO-ul Tesla, asa cum sublinia si profesorul Gunther Schuh, in timpul inaugurarii fabricii eGO Mobile, pentru automobile electrice de oras din Aachen, cand a fost denumit de presa „Elon al Germaniei”, sunt… „doar cele cateva zeci de miliarde de dolari” …pe care Elon Musk si-a permis sa le riste pentru electrificare.
Cu toate conditiile mai modeste, Lala si Gheorghe Muresan nu par deloc intimidati de lista interminabila de probleme administrative, logistice, tehnice si de resurse umane ce se acumuleaza intr-un proiect de asemenea anvergura.
De exemplu, schimbarea locatiei de productie din Cluj in Baia Mare a rezultat intr-o noua serie de aprobari si o intarziere estimata la cateva luni. Angajarea, pregatirea si retinerea echipei de asamblare, in conditiile lipsei de forta de munca din aproape toate marile orase din tara, va fi in curand o alta provocare. Asigurarea fluxului de piese necesar productiei, organizarea logisticii si asigurarea livrarilor la timp a tuturor subansamblelor decurge in paralel cu cautarea unor furnizori interni si este o tema de casa majora in sine.
Dupa reactia pozitiva si interesul vizitatorilor la SAB, suntem convinsi ca vor urma alte discutii despre omologarea noilor modele, cel cu patru locuri si cel de distributie fiind foarte bine primite de public.
Iar apoi, asa cum se cuvine in industria auto, chiar si la scara mica, vor incepe discutiile despre asigurarea calitatii, a distributiei, a pieselor de schimb, retelei de vanzarea si de service, adica minunatul univers automobilistic, care nu a fost vreodata simplu si cu atat mai putin acum, intr-o lume globala cu usile deschise concurentilor din toate colturile lumii.
Detalii tehnice si comerciale despre produsele firmei GTG Electric gasiti aici.
db