Pe langa informatii direct de la furnizori, conferinte cu specialistii din domeniu si o imagine de ansamblu despre complexitatea si diversitatea macro si micro mobilitatii electrice, targul de specialitate de la München ofera oportunitatea unica de a conduce prototipuri electrice. La editia din acest an, patru vehicule electrice, pe cat de diferite, pe atat de interesante, au fost la dispozitia publicului in spatiul exterior, pe un traseu de aproximativ 1 km, cu o combinatie interesanta de linii drepte si cateva viraje.
Pe langa camionul electric destinat mineritului, bazat pe o caroserie Toyota, prezentat de firma Huber, doua startup-uri germane si unul din Pilsen, Cehia, au oferit viziuni diferite asupra electrificarii mobilitatii in zona marilor orase aglomerate.
e.GO Mobile – prototipul e.GO Life
Despre firma eGO Mobile, condusa de carismaticul profesor de la universitatea din Aachen, Guenther Schuh, supranumit de presa locala „Elon al Germaniei”, am scris pe larg atat legat de succesul cu StreetScooter, afacere vanduta Postei Germane, cat mai ales despre noua firma eGO Mobile, cu ambitiosul obiectiv de a electrifica transportul urban, cu ajutorul unor automobile electrice de talia unui… (Dacia) Lastun, denumite eGO Life.
Daca la inaugurarea fabricii din Aachen, in 13 iulie, prototipurile pareau inca nefinalizate si directia functiona extrem de greu, dupa trei luni, modelul prezent la München pentru test drive era cam in aceeasi faza de dezvoltare. Interiorul este departe de asteptarile pentru un automobil modern, directia mergea la fel de greu si efectul „simpatico” incepe sa se ofileasca, dupa repetatele intarzieri ale termenelor de livrare si mai ales din cauza cresterii pretului.
Sono Motors – prototipul Sion
Fara o concurenta directa, poate e.GO Life ar avea propria sa nisa, dar concurenta a fost prezenta la doi pasi, oferind teste cu modelul Sion, produs de Sono Motors. Pe langa spatiul interior mult mai generos si configurabil intr-o platforma de transport, performante dinamice mai bune si interesanta idee de a imbraca suprafetele, tinute intentionat cat mai plate, ale caroseriei cu celule solare, prin care se prelugeste autonomia cu aproximativ 10% in zilele insorite, Sion vine cu o suita de optiuni unice, incorporate in software-ul de baza.
Design-ul utilitar, concentrat pentru a oferi un spatiu interior cat mai mare, cele trei scaune rabatile individual in randul din spate, plus spatarul pasagerului rabatabil in pozitie orizontala, transmit o preocupare consistenta de a transforma micul Sion intr-o masina de transport cu o incapatoare platforma orizontala, la nevoie. In aceeasi directie indica si carligul de remorcare, autorizat pentru a trage 750 kg.
O premiera neobisnuita pentru industria auto este utilizarea de muschi natural pentru filtrarea particulelor de praf din atmosfera. La fel de interesanta este optiunea de incarcare bidirectionala, Sion fiind echipat cu electronica necesara atat incarcarii rapide (pana la 50 kW), cat si capacitatii de a deveni o sursa de curent intr-o zona izolata, cabana de munte etc.
Cea mai evidenta influenta a colectivului tanar si entuziast, care a proiectat si construit prototipul Sion, apare insa in domeniul software-ului cu care este echipat si care permite inchirierea automobilului personal pe durata unei vacante sau pe perioade de nefolosire mai indelungata. Prin cateva comenzi simple pe ecran, masina este anuntata disponibila si ofertele de inchieriere apar pe smartphone, proprietarul avand posibilitatea sa accepte sau sa refuze o oferta, bazandu-se pe recomandarile privind utilizarile anterioare ale solicitantului.
Insistam pe aceasta aplicatie „peer to peer” din intreaga suita go sono, fiindca cele de car sharing si ride sharing sunt mai raspindite si cunoscute in marile orase europene. Selectarea genului de „inchiriere” se poate face de pe touchscreen sau de pe telefon, in acest fel Sion devenind un vehicul extrem de interesant pentru firmele dispuse sa achizitioneze o flota, pe care sa o administreze intr-o aglomeratie urbana.
In plus, echipa de proiectare s-a straduit sa simplifice toata intretinerea si inlocuirea subansamblelor, pentru a evita vizite costisitoare la un service specializat. Oferind tutoriale video online, echipa Sono Motors doreste sa aduca intretinerea si micile reparatii inapoi in mainile proprietarilor. Isi mai aduce aminte cineva de „capitala” executata pentru Dacia 1300 in fata blocului?
Buni cunoscatori ai industriei auto si al dificultatilor ce incep odata cu transpunerea ideilor in productie, echipa de la Sono Motors a ales un model de afacere similar cu Apple, in care ei se ocupa de proiectare, iar productia o lasa pe seama „celor ce se pricep la acest capitol”, dupa cum ne declara ieri o reprezentanta a firmei.
Designul Sion-ului si faptul ca se ofera doar in culoarea neagra, cu un singur nivel de dotare (include aer conditionat si scaune incalzite) poate fi o bariera pentru multi cumparatori. Noi am plecat extrem de placut impresionati de ideile inovative, de interiorul foarte bine gandit pentru utilitate si de incorporarea unor functii, care permit proprietarului castigarea unui venit suplimentar, prin inchirierea automobilului, pe perioada cat nu are nevoie de Sion.
Stiind cat de mult capital si cate batai de cap genereaza productia unui automobil, chiar si in serie limitata, am admirat adoptarea unui model de afaceri din domeniul electronicii, care a facut din Apple cea mai valoroasa firma cotata la bursa, pe plan mondial.
Alo Elon! …iadul productiei, al distributiei si al service-ului, ar putea fi evitat cu putina increrdere ca altii se pricep mai bine la unele lucruri decat Tesla.
Daca copierea este cea mai inalta forma de flatare, atunci suntem siguri ca multe firme vor copia modelul Sono Motors in viitorul apropiat.
WM Motors – prototipul Luca
Prototipul Luca prezentat de firma MW Motors din Pilsen, Cehia, este un proiect de suflet al unor tineri entuziasti, conceput pentru iubitorii designului clasic britanic, cu o trimitere directa la vechile Tatra in partea din spate. Daca datele din prospect vor fi confirmate la testele de omologare, consmul de 6.8 kWh la 100 km este remarcabil si a fost obtinut prin consecventa cu care echipa a urmarit sa tina greutatea vehicului (815kg) sub control si solutia aplicata pentru tractiune, cu patru motoare plasate direct in rotile automobilului.
Desi puterea nu este impresionanta, 4×12.5 kW se transpune intr-o acceleratie de 9.6 secunde de la 0 la 100 km/h si viteza maxima de 146 km/h, functia „torque vectoring” permite fiecarei roti tractiune optima pe viraje si cu Martin Kopec la volan, prototipul se misca cu remarcabila usurinta si viteza pe virajele traseului improvizat in spatiul exterior al complexului expozitional din Muenchen.
Odata lansat in serie mica, candva la mijlocul anului 2020, Luca va gasi cu siguranta amatori de plimbari rapide, dar silentioase, cu autonomie de 300 km, rasfatati in interiorul de piele foarte frumos realizat inca de la nivel de prototip.
db