In avanpremiera noutatilor electrice prezentate la Geneva, am scris despre Polestar 2, un rival serios pentru Model 3, despre micul Honda e Prototype, destinat circulatiei in oras, despre electrificarea noii game de modele PSA, in frunte cu Peugeot 208 si 508, despre conceptul Citroen Ami One si despre primele modele electrice de la SEAT.
Dupa primele conferinte de presa, cateva noutati remarcabile ne-au atras atentia. In primul rand, faptul ca Grupul Volkswagen a gasit primul client pentru platforma electrica MEB la Aachen, unde firma e.GO Mobile se lupta cu lansarea in intarziere a modelului e.GO Life.
Sa fie acesta un semn de slabiciune in fata dificultatilor lansarii productiei de serie din partea echipei profesorului Schuh, cum zic unii? Sau mai degraba un model al cooperarilor ce le vom intalni tot mai des in noua industrie auto globala, bazata in viitor pe cateva platforme electrice dezvoltate cu investitii foarte mari de gigantii auto si preluate de startup-uri pentru aplicatii specifice?
Doar timpul va demonstra care este calea de urmat, in epoca post-MAI (motor cu ardere interna), cand diferentierea autovehiculelor va fi dominata de software si design, nu de „hardware-ul” ascuns sub caroserie.
Posibila colaborare intre Volkswagen si Ford in domeniul electrificarii, cat si zvonuri tot mai insistente despre o alianta intre PSA (Peuogeot, Citroen, Opel) si FCA (Fiat Chrysler Automobile) lasa deschisa calea spre utilizarea unor platforme comune pe scara foarte larga.
Despre o alta posibila colaborare intre Tesla si Mercedes, pentru un microbuz electric, au lasat sa se inteleaga, nu de mult, atat Dieter Zetsche, CEO-ul pe traiectorie de pensie al Grupului Daimler, cat si Elon Musk. Conceptul EQV ar putea fi rodul acestei colaborari, despre care vom afla mai multe cat de curand.
Prototipurile electrice prezentate de Aston Martin sunt concepute din materialul cu care se tes visele indraznete, dar inca departe de realitatea liniilor de asamblare, chiar si in serie foarte mica, asa cum trebuie sa fie un producator de superlux.
In schimb, Audi Q4 e-tron pare destinat succesului, plasand un concurent serios intr-un segment foarte indragit de cumparatorii europeni in prezent. La fel am scrie, poate cu ceva mai mult entuziasm pentru design-ul remarcabil, si despre Alfa Tonale, dar nu este clar, deocamdata, daca este planificata o varianta electrica, pe langa plugin-ul anuntat.
Si la marca de succes infratita sub umbrela FCA (Fiat Chrysler Automobile), Jeep, se vad primele eforturi de a prinde trenul electrificarii cu doua modele plugin hibride, Renegade si Compass.
Ceva mai promitator pentru electromobilisti este conceptul FIAT Centoventi, care promite o configurare modulara pentru numeroase variatiuni pe aceasi platforma electrica.
Cladind pe actualul succes, cu tehnologia inglobata in variantele electrice Hyundai Kona si Kia Niro, Kia prezinta un concept pur electric, despre ale carui performante asteptam mai multe detalii.
Pentru a ramane in domeniul design-ului asiatic (de multe ori controversat) trebuie sa aduagam la colectie si Nissan-ul IMq … dar gusturile nu se discuta.
Credit foto: GIMS 2019
db