In cautarea unui tap ispasitor

7 iulie 2018



Cu ocazia congresului Automotive News Europe, desfasurat pe 6 iunie 2018, la sediul firmei Italdesign din Torino, numerosi experti, analisti si consultanti si-au prezentat opiniile despre starea actuala si transformarea viitoare a industriei auto.

Pe langa numeroase contributii valoroase, s-au strecurat si nelipsitele sageti veninoase trimise in directia Tesla.

In timp ce, intr-o incercare disperata de a atinge o productie 5.000 de unitati Model 3 pe saptamana in iunie, Elon Musk si echipa ridica un “cort” gigantic si instala o noua linie de asamblare robotizata pentru Model 3 in doar trei saptamani – fapt fara precedent in industria auto! – domnii in costum si cravata il criticau la congresul din Torino.

Faptul ca Tesla a indraznit sa impinga industria auto intr-o directie pe care nu si-a dorit-o cineva, cata vreme profitul curgea si visteria era plina, i-a atras dusmani inversunati.

Unul din cei mai vocali ramane Max Warburton de la Alliance Bernstein (AB), care atrage atentia ca investitiile actuale pentru electrificare, ce au trecut pragul de 100 miliarde de dolari, sunt “de speriat” si ca, in cursa pentru viitoarele vedete ale tractiunii electrice, vor fi putini castigatori si multi invinsi.

In fata unei sali pline cu executivi europeni, care in marea lor majoritate au amanat startul pe calea electrificarii, analistul de la AB declara: “Daca esti unul din producatorii germani de automobile premium, de cate ori intalnesti un investitor te va intreba: De ce nu puteti concura cu Tesla?” si atunci firma se vede fortata sa arunce bani in directia electrificarii.

In opinia autorului afirmatia este falsa si majoritatea celor prezenti in sala congresului cunosc adevaratul motiv pentru care aproape toate firmele investesc masiv in electrificare. Realitatea este ca fara modele electrice nu vor mai putea vinde modele cu motoare clasice in China, pe cea mai mare piata din lume, sau risca penalizari considerabile, daca nu ating cotele impuse de legislatia chineza pentru autovehicule NEV (New Energy Vehicle): 10% in 2019, 12% in 2020, 20% in 2015.

Pentru realitatea ca in zilele congresului valoarea pe bursa a firmei Tesla (54 miliarde dolari), ce nu a realizat vreodata profit, era mai mare decat cea a venerabilei firme Ford (48 miliarde dolari), acelasi analist gaseste o explicatie la fel de bombastica: “Investitorii in Tesla sunt persoane total diferite de investitorii in industria auto. Este o comunitate imensa, un fel de cult tribal, care nu cred ca discuta cu expertii auto. Ei traiesc intr-o lume diferita.”

Viitorul va determina daca investitorii Tesla sunt doar niste visatori creduli, care se lasa dusi de povestile lui Elon Musk, sau daca viziunea electrificarii va molipsi o majoritate a cumparatorilor de autovehicule noi.

db