Automobile electrice de oras - prezent si viitor
12.11.2018
        
Distribuie acest articol!   

Un aspect al electrificarii transportului rutier a castigat cu usurinta votul majoritatii partenerilor nostri de dialog la SAB 2018, publicul interesat si jurnalistii, prezenti in numar mare in standul dedicat electromobilitatii.

Utilitatea unui automobil electric mic, de oras, cu autonomie de 100-150 km, considerata ca fiind suficienta pentru majoritatea drumurilor zilnice, a fost acceptata din mai multe puncte de vedere, cele mai importante fiind pretul de achizitie mai scazut, spatiul redus de parcare, cheltuielile minime de intretinere si efectele benefice asupra reducerii poluarii acustice si cu emisii din aglomeratiile urbane.

Discutiile legate de autovehiculele dedicate transportului in oras au fost invariabil declansate de prezenta in standul SAB dedicat electromobilitatii a prototipurilor GTG, ce urmeaza sa fie asamblate la Baia Mare si despre care am relatat pe larg la vremea potrivita. Cei ce au vizitat Parisul, legau imediat discutia de miniautomobilele electrice Bollore si statiile de car sharing prin intermediul retelei Autolib, care din pacate nu a gasit o formula de afaceri rentabila si a acumulat multa presa negativa odata cu declararea falimentului.

In standul SAB dedicat electromobilitatii a fost expusa varianta electrica Smart EQ fortwo, un miniautomobil cunoscut publicului prin variantele cu motoare clasice si care a inregistrat cifre de vanzare rezonabile in topul celor mai vandute automobile electrice din Romania.

Mai putina lume stia de initiativa Universitatii din Aachen de a lansa anul acesta un automobil de oras electric prin intermediul firmei e.GO Mobile, nascuta din succesul colaborarii dintre Universitatea din Aachen si Posta Germana, pentru lansarea in productie a unor vehicule pentru distributia de pachete sub brandul StreetScooter. Avand doua ocazii de test drive, la inaugurarea fabricii din Aachen si la tragul de electromobilitate eMove 360 din München, cu prototipuri in faze diferite de maturitate, sustinem ideea promovata de profesorul Günther Schuh si echipa sa, ca in momentul de fata depoluarea oraselor se poate realiza cel mai rapid cu automobile mici, de oras, care sa fie accesibile unui public cat ma larg, printr-un pret rezonabil.

Aceeasi idee de accesibilitate si practicalitate este promovata si de echipa startup-ului Sono Motors din München, dar cu o nuanta mai avansata privind panourile solare pentru incarcare cu energie electrica (aproximativ 10%) si soft-ul instalat pe automobil, care permite utilizarea unui automobil de mai multe persoane, prin forma moderna de auto stop, „ride sharing” si mai noile concepte de „peer to peer sharing” si „car sharing”.

Dovezi ca automobilul electric de oras atrage fantezia unui numar ridicat de antreprenori sunt si prototipurile tot mai numeroase prezentate la targuri de specialitate, care interpreteaza tema mobilitatii electrice individuale in forme variate si cu solutii tehnice inovative, dar cu un aspect comun legat de productia limitata la aproximativ 10.000 de unitati pe an, mai usor si ieftin de realizat decat productia de masa, cu care ne-a obisnuit industria traditionala.

Daca noua directie de dezvoltare va duce la diversificarea peisajului urban, la descongestionare si la depoluare, acustica si cu emisii, depinde foarte mult de viitorul succes al inimosilor antreprenori, a caror viziune si idei inovatoare le gasiti descrise in detaliu pe paginile de mai jos.

Din Suedia, Universitatea din Lund, vine in curand Uniti.

In Danemarca, firma de biciclete electrice de lux Biomega considera ca solutia viitorului este simplicitatea si modularitatea, motoarele electrice fiind plaste in roti.

De la campionii mondiali in cursele cu automobile solare si Universitatea din Eindhoven, Olanda, aflam de Lightyear One, un prototip electric cu panouri solare, care pare gata sa depaseasca limitele orasului prin autonomia ridicata obtinuta cu prototipurile testate.

Cu siguranta, miniautomobilele de oras nu sunt doar in atentia firmelor startup, Grupul Volkswagen incluzand in ofensiva electrica, variante de oras ale modelului e-up!, pentru marcile Seat si Skoda.

Urmatorii doi ani se anunta foarte interesanti si batalia pentru buzunarul clientilor intre startup-uri si firmele consacrate, aflate in plina tranzitie spre industria auto a viitorului, va da castig de cauza celor ce ofera valoarea maxima pentru utilizatori. Daca succesul Tesla poate fi replicat de altii, in domeniul automobilelor de oras, ramane de vazut.  Noi le dorim succes!

db

Distribuie acest articol!