Statisticile din piața auto pentru primul trimestru al anului 2025 indică o încetinire generalizată. Anumite mărci par să fie puternic afectate de această tendință, cum este cazul la Alfa Romeo și Maserati. Aflate sub umbrela grupului Stellantis, ambele branduri se confruntă cu dificultăți tot mai vizibile.
În general, primul trimestru al anului 2025 a fost dificil pentru toți jucătorii din sectorul auto. Contextul geopolitic actual, marcat în special de războiul comercial declanșat de Statele Unite sub conducerea lui Donald Trump, nu face decât să complice situația.
În timp ce unii constructorii reușesc să limiteze efectele negative, alții se află într-o situație tot mai fragilă. Se pare că la Stellantis se analizează cu atenție situația mărcilor Alfa Romeo și Maserati, ale căror vânzări sunt departe de a răspunde așteptărilor grupului.

Vânzările Alfa Romeo sunt în scădere de câțiva ani. Brandul italian se luptă să își vândă modelele la scară globală, iar Tonale, lansat în 2022, nu a reușit să schimbe situația. Junior, comercializat încă de anul trecut, a avut o evoluție mai bună, dar nu este suficient pentru a relansa brandul.
Dacă vânzările micului SUV nu vor crește, Alfa va trebui să își pună speranțele în viitoarele generații Stelvio și Giulia electrice. Însă lansarea acestora pe piață este prevăzută abia în 2026…
La rândul său, Maserati traversează o perioadă dificilă. Din păcate, nu mai este o surpriză pentru constructorul din Modena, care ne-a obișnuit de-a lungul timpului cu astfel de episoade de stagnare și nu a reușit niciodată să atingă volumele de vânzări ale concurenților direcți.
Anul trecut, Ferrari a vândut mai multe unități, în timp ce Maserati a livrat doar aproximativ 11.000 de unități în întreaga lume. Ceea ce, evident, are un impact negativ: cifra de afaceri s-a înjumătățit, iar deficitul s-a mărit la 260 de milioane de euro.

Deși era planificată o versiune electrică a supercarului MC20, Maserati a decis recent să suspende proiectul. Deja afectate semnificativ, Alfa Romeo și Maserati trebuie acum să facă față noilor taxe vamale impuse de administrația Trump. Impactul va fi resimțit și de Alfa Romeo, dar cel mai probabil Maserati va fi cel mai afectat. Aproximativ 42% din producția totală a mărcii este exportată în Statele Unite, iar această situație deja delicată riscă să se transforme într-un adevărat coșmar în lunile următoare. Iar relocarea unei părți a producției în SUA este exclusă, din cauza volumelor de vânzări insuficiente, care nu justifică o astfel de mutare.
În încercarea de a gestiona criza, Stellantis ar fi apelat la serviciile firmei de consultanță McKinsey. Grupul caută soluții pentru a defini o strategie profitabilă atât pentru Maserati, cât și pentru Alfa Romeo. Printre opțiunile analizate se numără posibilitatea ca Maserati să colaboreze cu companii externe pentru accesul la tehnologii noi, reducând astfel cheltuielile legate de dezvoltarea internă.
Situația Maserati devine tot mai îngrijorătoare, depășind ca gravitate chiar și dificultățile prin care trece Alfa Romeo. Dacă măsurile implementate nu vor da rezultate, Stellantis ar putea lua în considerare o decizie drastică: desprinderea de marca Maserati. Totuși, deocamdată nu s-a ajuns la acest punct.



















