Luminile OLED și farurile Matrix LED reprezintă cea mai nouă tehnologie în materie de iluminat auto
28.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

Inovația este unul dintre punctele definitorii ale industriei auto. Inventivitatea inginerilor a îmbunătățit permanent siguranța, confortul și eficiența automobilelor.

În domeniul luminii și al vizibilității s-au făcut multe progrese de-a lungul timpului. Ultima noutate este acum, în privința farurilor, tehnologia cu matrice LED sau luminile OLED. Ne-am propus să detaliem aici această tehnologie.

OLED este acronimul pentru termenul de „diodă emițătoare de lumină organică”. O astfel de diodă constă din doi electrozi, separați prin unul sau mai multe straturi de compuși organici pe bază de carbon și (eventual) hidrogen. Când se aplică un curent electric, electronii trec de la un electrod la altul prin acest strat de material, care apoi emite energie sub formă de raze de lumină.

În comparație cu diodele LED tradiționale, cele OLED au o lumină mai uniformă, mai difuză și consumă mai puțină energie electrică. Pe de altă parte, sunt mai puțin strălucitoare.

Din cauza luminozității lor limitate, diodele OLED nu sunt încă folosite pentru iluminatul principal (farurile frontale). Cu toate acestea, calitatea luminii lor, precum și libertatea pe care o oferă designerilor datorită fineței lor, le fac din ce în ce mai populare ca alegere pentru grupurile optice din spate.

În acest domeniu Audi a fost unul dintre pionieri, iar noul A6 e-tron excelează la capitolul lumini OLED. Tehnologia rămâne, însă, destul de costisitoare și, deocamdată, apare doar la modelele premium. A vedea noaptea (aproape) la fel de bine ca la lumina zilei, fără a-i orbi pe cei care vin din sens opus – acesta este miracolul realizat de farurile Matrix LED.

În comparație cu becurile tradiționale, acestea sunt formate dintr-un ansamblu de diode, și nu dintr-o singură lampă. O segmentare a blocului de iluminat permite ca fiecare element să fie operat independent.

Împreună cu o cameră care detectează vehiculele care călătoresc pe șosea, sistemul permite pornirea sau oprirea uneia sau a mai multor unități, astfel încât farurile pot fi utilizate în mod optim, fără a-i orbi pe partenerii de trafic.

Mercedes-Benz a mers mai departe, în cazul farurilor Digital Light de la Clasa S. Acestea sunt formate din nu mai puțin de două milioane de pixeli independenți, care oferă o iluminare mai precisă, dar proiectează și informații pe sol. Astfel, o săgeată indică prezența unui pieton, un semn de avertizare atrage atenția privind zonele cu viteză redusă sau evitarea unei zone unde sunt lucrări.

După ce inițial au dotat modelele premium de ultimă generație, farurile Matrix LED devin din ce în ce mai răspândite. La Volkswagen, de pildă, micul Polo le are deja în dotarea standard la nivelul de echipare de top.

Distribuie acest articol!