Zilele tercute, Uniunea Europeană și Statele Unite au ajuns la un acord comercial privind taxele vamale. Acordul, care prevede taxe vamale de 15% pentru produsele europene importate în Statele Unite, va avea efecte și în sectorul auto.
După cum bine se știe, la scurt timp după revenirea la Casa Albă, Donald Trump a inițiat un război comercial fără precedent. Multe țări s-au trezit sub amenințarea unor taxe vamale mai mult sau mai puțin astronomice.
După ce inițial se aștepta ca taxele vamale să fie de 30%, Uniunea Europeană a ajuns în cele din urmă la un acord cu Statele Unite. De acum înainte, produsele europene vor fi supuse unor taxe vamale de 15%.
Donald Trump amenința Europa cu tarife exorbitante încă din aprilie anul trecut, dar în cele din urmă s-a ajuns la un acord comercial anunțat oficial de președintele american și Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, duminică, 27 iulie. Cele două părți au convenit asupra unor tarife de 15% pentru produsele importate în Statele Unite.
Cuantumul tarifelor nu este însă singura clauză din acest acord. În același timp, Europa s-a angajat să achiziționeze energie în valoare de 750 de miliarde de dolari din Statele Unite (inclusiv petrol) în următorii trei ani. În plus, Bătrânul Continent trebuie să investească și 600 de miliarde de dolari în Statele Unite.
La Washington, există evident un val de entuziasm pentru acest acord, pe care Donald Trump îl numește „cea mai bună înțelegere realizată vreodată”. În Europa, reacția este mixtă. În timp ce la Bruxelles se susține că este un rău mai mic, unii regretă un astfel de acord dezechilibrat.
În prezent, lista produselor afectate de aceste tarife de 15% nu a fost încă publicată. Președintele Comisiei Europene a specificat pur și simplu că anumite sectoare, inclusiv aeronautica, vor fi cruțate. Sectorul auto, pe de altă parte, nu a fost încă menționat. Cu toate acestea, și acesta ar putea fi exceptat. Într-adevăr, Donald Trump a sugerat că ar putea face unele concesii, deci va trebui să așteptăm declarațiile sale ulterioare.
Dacă tarifele de 15% ar afecta sectorul auto, atunci producătorii ar trebui să își reducă marjele de profit. Prin urmare, am putea asista la o creștere generală a prețurilor în acest sector.
Se așteaptă ca oficialii de la Washington și Bruxelles să ofere detalii suplimentare despre acest acord comercial în următoarele săptămâni. Indiferent ce se întâmplă, aceste noi tarife de 15% sunt mult mai puțin oneroase decât ce anticipase inițial Donald Trump. Să nu uităm că industria auto a fost o vreme amenințată cu taxe vamale de 50%!



















