Îngrijorări la Mercedes-Benz, în perspectiva interzicerii motoarelor termice în UE
23.08.2025
        
Distribuie acest articol!   

Interzicerea vânzării de automobile cu motoare termice în Europa, începând cu 2035, continuă să genereze vâlvă și să fie întâmpinată de numeroase proteste și critici de tot felul. Din partea consumatorilor, dar și din partea constructorilor, desigur.

În timp ce piața mașinilor electrice stagnează, mulți producători se opun acestei decizii. Este și cazul celor de la Mercedes-Benz, care și-au exprimat recent opinia nu tocmai pozitivă, cu privire la această măsură.

Până de curând, Mercedes-Benz a investit puternic în dezvoltarea gamei sale de mașini electrice. În 2021, marca și-a anunțat intenția de a renunța la motoarele cu ardere internă înainte de sfârșitul deceniului curent. A susținut chiar că va înceta să mai vândă vehicule pe benzină și motorină imediat ce piața va permite.

Dar între timp această narațiune s-a schimbat radical. Constructorul își schimbă astfel direcția, chiar dacă vehiculele sale electrice nu prea se vând. De altfel firma a încetat să vândă modelul EQC, în 2023, din cauza lipsei de cerere.

CEO-ul Öla Källenius consideră că viitorul automobilului nu se poate limita la vehiculele complet electrice și avertizează asupra consecințelor unei interdicții totale. „Avem nevoie de o revenire la realitate”, insistă el. „Da, decarbonizarea rămâne esențială, dar trebuie făcută cu neutralitate tehnologică.”

Pe scurt, Källenius susține că trebuie să coexiste mai multe soluții, altfel întreaga economie va fi slăbită. Rămâne însă de văzut dacă autoritățile publice vor împărtăși această opinie.

Källenius avertizează, de asemenea, asupra unui risc pe termen scurt. Potrivit acestuia, un termen limită prea rigid ar avea un efect pervers. Clienții s-ar grăbi să cumpere mașini pe benzină și motorină înainte de interdicție. Acest lucru ar umfla artificial vânzările de motoare cu ardere internă, fără niciun beneficiu pentru climă. Mai rău, această grabă ar crea un decalaj între obiectivele politice și comportamentul real al consumatorilor.

Însă Öla Källenius nu este singurul care se arată îngrijorat. Președintele BMW a făcut declarații similare, în ciuda succesului tot mai mare de care se bucură gama electrică a constructorului bavarez. Acest consens între cei doi giganți germani arată că amenințarea este luată în serios.

Cu toate acestea, trebuie menționat că, deocamdată, interdicția din 2035 nu este încă bătută în cuie. Uniunea Europeană urmează să revizuiască acest proiect în lunile următoare. Însă Comisia Europeană rămâne fermă în ambițiile sale și nu a ezitat să își reitereze obiectivul: zero emisii pentru toate automobilele noi, până la mijlocul următorului deceniu.

La Bruxelles se dorește chiar accelerarea pregătirilor pentru electrificarea totală, semn că o abordare mai dură nu este exclusă. Iar Mercedes-Benz se teme deja de consecințele unui astfel de scenariu, alarmată de cifrele recente, care arată că marca se luptă să atragă clienți pentru vehiculele sale electrice.

În prima jumătate a anului 2025, vânzările de modele complet electrice au reprezentat 8,4% din livrările Mercedes-Benz globale. Mai puțin decât anul trecut, când au avut o cotă de 9,7%. Un motiv serios de îngrijorare!

Distribuie acest articol!