În timp ce taxele vamale fac legea, mai nou, de cealaltă parte a Atlanticului, constructorii auto europeni în frunte cu cei mai puternici, cei germani, analizează rezultatele după primele luni în noile condiții de taxare. Iar cifrele nu sunt tocmai încurajatoare, cu excepția mărcii Porsche, care încă se descurcă bine, chiar dacă nu are nicio fabrică pe pământ american.
De luni întregi circulau tot felul de speculații, iar analiștii au prezis un adevărat dezastru: prăbușirea imperiului auto german.
Nu s-a ajuns până acolo, însă taxele vamale impuse de Donald Trump afectează serios cea mai puternică industrie auto de pe Bătrânul Continent. Chiar dacă tariful aplicat a rămas în cele din urmă la „doar” 15%, impactul financiar este considerabil.
Oficiul Federal de Statistică și-a făcut calculele și, doar pentru prima jumătate a anului, scăderea exporturilor către SUA este de 8,6%. Acesta este doar începutul, iar scăderea se va accentua până la sfârșitul anului, deoarece taxele finale au fost anunțate abia la sfârșitul lunii iulie.
Evident, scăderea variază în severitate și se resimte mai mult sau mai puțin în funcție de marcă, iar cele trei grupuri germane nu sunt egale în această privință.
Evident, există o marcă care pierde mai puțini bani decât celelalte: BMW, care limitează daunele datorită fabricii sale de la fața locului. Constructorul bavarez poate mulțumi celor 11.000 de angajați de la unitatea sa de producție din Spartanburg, Carolina de Sud, ceea ce ar trebui să îi permită să își reducă marja operațională cu doar 1,25% în 2025. Cu toate acestea, marja nu va depăși 9%, ceea ce nu este tocmai grozav pentru un constructor premium.
Mercedes-Benz este într-o situație mai proastă. Vânzările în SUA au scăzut cu 12% de la începutul anului și chiar cu 15% în ultima lună, odată cu tarifele impuse prin tratatul semnat de Donald Trump și Ursula von der Leyen la sfârșitul lunii iulie. Însă și constructorul din Stuttgart are o fabrică pe partea cealaltă a Atlanticului, în Tuscaloosa, Alabama, unde produce unul dintre bestsellerurile sale locale, GLE.
Dar nu se poate face nimic: profitul net a scăzut cu 56% față de anul precedent, la sfârșitul lunii iulie. Și nu doar taxele din Statele Unite au provocat această cădere. Eșecurile mărcii în China sunt, de asemenea, responsabile pentru dezastru.
Cei de la Volkswagen își asumă și ei lovitura (și costul), anunțând o pierdere de 1,3 miliarde de euro în prima jumătate a anului, legată oficial de taxele vamale. Pentru a ieși din această situație, flutură steagul alb și încearcă să negocieze pe cont propriu cu administrația de la Washington. Ideea este să solicite o scutire de taxe în schimbul investițiilor acolo. Se discută despre o sumă de 400 de milioane de euro.
Totuși, aceste taxe vamale au avut și efecte neașteptate. Porsche, marcă de lux care, teoretic, ar fi trebuit să fie printre cele mai afectate, neavând nicio fabrică în SUA, și-a crescut vânzările pe piața americană. Și nu oricum: plusul este de 37%!
Unii analiști anticipaseră că „efectul Trump” nu va lovi marca din Zuffenhausen, deoarece clienții dispuși să plătească peste 100.000 de dolari pe o mașină nu se vor speria de câteva mii de dolari în plus. Au avut dreptate. Cu toate acestea, Porsche nu are motive reale de sărbătoare: profitul a scăzut cu 67%, din cauza vânzărilor slabe în Europa și China, chiar dacă piața americană mai salvează, parțial, situația.



















