Tesla se află în plină criză, cu vânzări în scădere pe piața europeană. Spre deosebire de rivalul său chinez BYD, care este în plină expansiune.
Dacă urmăriți actualitatea din industria auto, cu siguranță știți deja că Tesla nu se mai află într-o situație tocmai favorabilă. Producătorul american a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor, în ultimele luni.
Motivele sunt multiple. În primul rând, comportamentul CEO-ului său, Elon Musk, care continuă să stârnească controverse. La fel ca și alianța acestuia cu controversatul președinte al Statelor Unite, Donald Trump. În acest timp, clienții se îndepărtează de marcă din cauza lipsei de produse noi. Nu în ultimul rând, concurența este din ce în ce mai acerbă pentru constructorul american, în special cea venită din China.
Compania lui Elon Musk pierde teren în întreaga lume, dar acest lucru este vizibil mai ales în Europa, după cum confirmă și website-ul Electrek, care analizează datele de pe piață publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Iar statisticile arată adevărata măsură în care Tesla a fost depășită de unul dintre principalii săi rivali, BYD. Vânzările companiei americane au scăzut cu 40% pe Bătrânul Continent în iulie, în timp ce cele ale concurentului asiatic au crescut cu 225% în aceeași perioadă!
Această dinamică ilustrează clar schimbarea intervenită pe piața europeană a mașinilor electrice, o tendință aflată în plină desfășurare de câteva luni. Mai exact, de la începutul anului, Tesla a scăzut cu 37% în Europa. În iulie, a vândut doar 8.837 de mașini pe continent. O subperformanță majoră, într-un context în care cererea nu dă semne de scădere.
Este deja o certitudine faptul că Tesla nu mai atrage la fel de mulți clienți ca înainte. Modelele sale full electrice, cândva sinonime cu inovația, se luptă acum să se reinventeze, în fața unei concurențe tot mai agresive.
În schimb, BYD se descurcă tot mai bine și dă dovadă de o sănătate excelentă. Producătorul chinez, care în urmă cu doar trei ani era foarte puțin cunoscut șoferilor europeni, a vândut 13.503 vehicule în iulie. Această cifră, cu mult peste cea a înregistrată de Tesla, ilustrează ascensiunea meteorică a grupului cu sediul în Shenzhen.
BYD mizează în special pe o strategie de prețuri atractivă și pe o gamă de modele diversificată. O alegere ce pare să dea roade, după cum o demonstrează cifrele excelente înregistrate în Europa.
În iulie, înmatriculările de mașini electrice (BEV) au crescut cu 39,1% în Europa. Această creștere a depășit-o pe cea a vehiculelor convenționale, cu motor termic. Cu toate acestea, noua situație nu este în avantajul Tesla, care până acum dominase acest segment. Dimpotrivă, producătorul californian își vede curba de vânzări prăbușindu-se.
Prin contrast, creșterea BYD nu se limitează la o simplă creștere lunară. Iar dacă tendința actuală va continua, producătorul chinez ar putea depăși Tesla în Europa pe întregul an 2025. Și cel puțin pentru moment, BYD este cu siguranță pe drumul cel bun.
Pentru Tesla, provocarea este acum dublă. Nu este vorba doar de recâștigarea încrederii cumpărătorilor europeni, ci și de contracararea unei ofensive chineze care se intensifică. Cu toate acestea, fără o inovație majoră și o politică de prețuri adecvată, marca americană riscă să-și vadă rolul de pionier retrogradat în plan secund.



















