Togg și Firefly sunt noile nume care stabilesc standardele în materie de siguranță auto
12.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Vremurile în care limuzine de top de la Volvo sau Mercedes-Benz erau cotate drept cele mai sigure automobile din lume sunt de domeniul trecutului. În prezent standardele în materie de siguranță auto sunt impuse de noul val de constructori, majoritatea dintre ei ca și necunoscuți pe piață.

Probabil încă nu ați auzit de Togg și nu ați văzut vreuna dintre mașinile sale pe șosele. Cu toate acestea, primele două modele europene de la Togg, cea mai nouă companie auto din Turcia, au obținut rezultate remarcabile la testele de siguranță Euro NCAP.

T10F, o limuzină electrică de familie, și T10X, un SUV electric, sunt primele modele de la Togg, companie fondată în 2018 și care a început producția abia la sfârșitul anului 2022. Ambele modele electrice au primit cinci stele Euro NCAP. T10F a obținut un impresionant scor de 95% pentru protecția ocupanților adulți, iar T10X a obținut 94%, scoruri care le plasează printre cele mai sigure mașini testate de Euro NCAP. De asemenea, s-au dovedit la fel de competitive când vine vorba de protejarea copiilor de la bord, obținând 85% la testele pentru ocupanții copii, precum și pentru protecția pietonilor și bicicliștilor.

Cu sediul în apropiere de Istanbul, Togg declară că ambiția sa este de a exporta un milion de automobile electrice pe piețele europene până în 2030 și intenționează să își extindă gama de vehicule electrice la cinci modele. Proiectarea caroseriei pentru modelele SUV și limuzină a fost realizată de Pininfarina și Murat Günak, un designer de origine turcă care a coordonat partea de design la Peugeot, Mercedes-Benz și Volkswagen Group.

La rândul ei, Firefly, o altă marcă auto nouă a grupului chinez Nio, a lansat prima sa mașină electrică, care a impresionat la testele Euro NCAP, primind cinci stele. Ratingul la protecția adulților a fost de 96% – cel mai mare dintre toate autoturismele evaluate de Euro NCAP în ultimii doi ani. Scorul ilustrează faptul că cele mai mari mașini nu sunt neapărat și cele mai sigure. Pe măsură ce crește numărul de mașini electrice mai mici și mai accesibile, modelele populare obțin ratinguri de cinci stele, iar consumatorii beneficiază de mașini excelente, care nu fac compromisuri în ceea ce privește siguranța.

În ultima perioadă experții Euro NCAP au testat în total 16 modele noi, evaluând totul, de la siguranța pasivă – cât de bine protejează o mașină persoanele din interiorul ei și orice alți participanți la trafic – până la capacitățile celor mai recente sisteme de asistență a șoferului. Este îmbucurător faptul că majoritatea modelelor au primit ratingul general maxim de cinci stele.

Doar BMW Seria 1, Citroën C5 Aircross, Suzuki eVitara și geamănul său, Toyota Urban Cruiser, au obținut patru stele. Seria 1 a fost cotată negativ pentru protecția slabă a pieptului șoferului și a piciorului stâng în impactul frontal decalat, precum și a picioarelor pasagerului din față. În mod similar, în testul cu o barieră rigidă pe toată lățimea, protecția pieptului șoferului oferită de eVitara și Urban Cruiser a fost evaluată ca fiind slabă, iar protecția capului pasagerului din spate a fost marginală. Citroën C5 Aircross a pierdut puncte atât la categoria utilizator vulnerabil al drumului, cât și la categoria asistență pentru siguranță.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, MINI Aceman și smart #5 sunt toate SUV-uri de la mărci consacrate și toate au obținut rezultate solide și rating de cinci stele. Cea mai mică mașină a MINI, hatchback-ul cu trei uși Cooper, continuă să impresioneze, cu o performanță robustă care i-a adus cinci stele.

Cei cinci producători auto chinezi prezentați au oferit cu toții un nivel competitiv de siguranță care se potrivește în general cu concurenții lor europeni și coreeni din sectorul vehiculelor electrice. Aion V, un SUV, Exlantis ES, o limuzină de familie, IM IM6, un crossover, și BYD Dolphin Surf, un hatchback de familie, au servit ca o reamintire suplimentară a faptului că industria auto chineză, aflată în creștere rapidă, este capabilă să proiecteze mașini cu niveluri de siguranță de top.

Cu toate acestea, în ciuda faptului că au primit o notă de cinci stele, atât Lynk & Co 08, un SUV electric, cât și Volkswagen ID.Buzz, reinterpretarea electrică a vanului Volkswagen Type 2 din anii 1950, aproape au pierdut a cincea stea din cauza protecției precare a pelvisului pentru pietoni.

Însă dincolo de toate, performanța realizată de Togg este de-a dreptul remarcabilă. După testarea noilor T10F și T10X, experții Euro NCAP au rămas impresionați. Este deja ceva deosebit ca un producător auto consacrat să obțină un rating de cinci stele, dar pentru un jucător nou pe piață, un astfel de rezultat este remarcabil. Togg nu este încă un brand foarte cunoscut în afara Turciei, dar după această performanță probabil că foarte mulți șoferi vor auzi de el și îi vor aprecia produsele. De asemenea, Firefly a demonstrat că ambițiile de a deveni un lider în industria auto sunt realiste și pot fi atinse chiar și cu un hatchback familial accesibil.

Distribuie acest articol!