ANALIZĂ. Mărcile auto chinezești atrag tot mai mult clienții europeni
25.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Peisajul auto european trece printr-o transformare fără precedent. Conform unui studiu Escalent realizat în cinci țări europene (Regatul Unit, Germania, Franța, Spania și Italia), în perioada mai – iulie 2025, constructorii chinezi câștigă treptat încrederea clienților europeni. La polul opus, producătorii americani pierd teren.

Cifrele vorbesc de la sine: 47% dintre potențialii cumpărători chestionați spun acum că sunt dispuși să ia în considerare achiziționarea unui vehicul chinezesc, comparativ cu doar 31% în anul precedent. În același timp, mărcile americane au scăzut de la 51% la 44%.

Această tendință este însoțită de o îmbunătățire notabilă a încrederii în produsele chinezești, care a crescut de la 12% la 19%, în timp ce încrederea în produsele americane a scăzut de la 31% la 24%.

K.C. Boyce, vicepreședinte al companiei de analiză și consultanță Escalent, specializat în inovarea sistemelor de propulsie, a analizat impactul tensiunilor geopolitice actuale. Administrația Trump, cu politica sa tarifară și fricțiunile diplomatice cu Europa, în special în legătură cu Ucraina și Rusia, ar putea explica această deteriorare a imaginii mărcilor americane.

„Trebuie să cred că geopolitica joacă un rol în sentimentele cumpărătorilor europeni față de SUA și mărcile auto americane”, mărturisește Boyce. Statele Unite sunt singura țară din studiu al cărei rating de încredere a scăzut semnificativ.

În ciuda acestui progres încurajator, constructorii chinezi se confruntă cu o provocare majoră: așteptarea unor prețuri atractive. Studiul arată că 72% dintre respondenți consideră că o mașină chinezească ar trebui să fie mai puțin costisitoare decât vehiculul lor actual. Și mai semnificativ este faptul că doar 13% ar fi dispuși să plătească mai mult pentru un vehicul chinezesc, chiar dacă acesta ar fi obiectiv superior.

Această constrângere ar putea complica ambițiile mărcilor chineze care vizează segmentul premium. Constructori precum Aito, care oferă vehicule electrice de înaltă performanță la prețuri de aproape 80.000 de dolari în China, ar putea avea dificultăți în a convinge clienții europeni obișnuiți cu standardele stabilite de Mercedes-Benz sau BMW în aceste intervale de preț.

Studiul scoate în evidență o serie de fenomene structurale care merită atenție. În primul rând, confirmă influența considerabilă pe care geopolitica o poate avea asupra comportamentului consumatorilor. Percepția asupra unei țări și a imaginii sale de marcă se poate modifica rapid, afectând direct modul în care sunt privite produsele sale industriale. Un exemplu relevant este cel al pozițiilor politice exprimate recent de Elon Musk, care, potrivit mai multor analiști, au contribuit, cel puțin parțial, la declinul vânzărilor Tesla pe piața europeană.

În al doilea rând, succesul relativ al mărcilor chinezești precum MG și BYD în segmentul vehiculelor electrice accesibile pare să creeze un efect de domino pozitiv pentru întreaga industrie chineză. Europenii descoperă că „fabricat în China” poate însemna calitate și inovație, în special în electromobilitate.

Cu toate acestea, plafonul prețurilor rămâne o problemă. Constructorii chinezi se află într-o situație paradoxală: câștigă credibilitate tehnică, dar rămân prinși într-o imagine de marcă ieftină. Această percepție ar putea împiedica ascensiunea lor în segmentele de piață superioare și i-ar putea limita la segmentele de bază și mediu din piață.

Absența notabilă a mărcilor americane în segmentul vehiculelor electrice accesibile din Europa (cu excepția Tesla) ilustrează, de asemenea, o lipsă de viziune strategică care i-ar putea costa scump pe termen lung. În timp ce europenii se obișnuiesc cu soluțiile electrice chinezești, constructorii americani își pierd vocea și influența pe o piață care trece printr-o tranziție energetică majoră. Unii dintre ei, care au părăsit piața în urmă cu câțiva ani, încearcă o nouă incursiune cu vehiculele electrice, cum ar fi Cadillac și în curând Dodge. Dar oare nu este deja prea târziu?

Distribuie acest articol!