BMW face un pariu nebun. „Chinezii nu vor putea ține pasul!”
02.10.2025
        
Distribuie acest articol!   

BMW și-a propus să lanseze 40 de modele în următorii doi ani, cu ajutorul inteligenței artificiale. Un ritm care, conform socotelilor celor de la cârma constructorului bavarez, i-ar permite să depășească mărcile chineze pe propriul lor teren, cel puțin în privința vitezei de dezvoltare.

Joachim Post, directorul de dezvoltare al BMW, a atras atenția tuturor, după ce a afirmat recent că grupul german poate acum să dezvolte modele noi mai rapid decât mărcile chineze, în ciuda agilității proverbiale a acestora din urmă.

Ambiția declarată este amețitoare: BMW se angajează să lanseze 40 de modele noi sau actualizări majore până în 2027. Acest ritm este susținut de platforma Neue Klasse, coloana vertebrală tehnologică a acestei ofensive. Noua arhitectură nu numai că electrifică gama, dar regândește complet abordarea industrială a producătorului. „Putem produce acum mașini precum covrigeii în Bavaria”, spune Joachim Post cu o notă de umor.

În spatele acestui ritm, care ar face de rușine orice alt producător, se află inteligența artificială generativă. Echipele bavareze utilizează această tehnologie pentru a-și transforma radical metodele de lucru. Dacă înainte dura o zi întreagă pentru a finaliza anumite sarcini de codare, acum sunt suficiente câteva minute.

Impactul se resimte direct asupra forței de muncă. BMW anunță că poate dezvolta o mașină nouă cu doar 1.000 de angajați, comparativ cu echipele mult mai mari din trecut. Această optimizare a resurselor umane este însoțită de o accelerare a „procesului creativ”.

Dincolo de simpla accelerare a procesului de producție, AI permite BMW să rezolve o problemă recurentă în industrie: exodul creierelor. În mod tradițional, când un inginer experimentat părăsea o companie, expertiza sa pleca cu el. Acum, sistemele de inteligență artificială pot capta și păstra această expertiză.

Această ofensivă vine pe fondul unei concurențe acerbe. Producătorii chinezi au șocat industria auto globală prin reducerea drastică a ciclurilor de dezvoltare, integrând în același timp tehnologii de ultimă generație. Cei de la Audi, de pildă, a anunțat recent că adoptă „viteza Chinei” pentru următoarea generație TT, cu un timp de dezvoltare redus la 30 de luni.

Cu toate acestea, cei de la BMW par convinși că au găsit formula pentru a recâștiga avantajul de odinioară. Joachim Post nu ezită să conteste direct concurența: „Nimeni nu ne va imita în ceea ce plănuim să facem în următorii doi ani.”

Într-adevăr, în acest ritm, chiar și producătorii chinezi se vor chinui să țină pasul. Rămâne de văzut dacă și cererea va urma acest trend, având în vedere starea actuală a pieței, unde vânzările tind să încetinească, în special în Europa și, poate mai îngrijorător, de-acum și în China.

Distribuie acest articol!