Guvernul chinez a prezentat recent foaia de parcurs pentru industria auto până în 2026. Obiectivul declarat: să cucerească planeta cu vehicule electrice și inovații tehnologice.
Beijingul nu mai este secretos în privința ambițiilor sale. Guvernul chinez și-a dezvăluit strategia globală agresivă, una care este de așteptat să dea de pământ cu numele de tradiție din domeniul auto, de la Detroit și până la Stuttgart, trecând pe la Torino.
Până la sfârșitul anului 2025, China speră să vândă aproximativ 32,3 milioane de vehicule în întreaga lume, o creștere de 3% față de 2024. Dar cel mai impresionant detaliu îl constituie compoziția acestei ofensive: aproape jumătate din automobile vor fi ”Vehicule cu Energie Nouă” (NEV), un termen generic pentru vehiculele electrice, hibride plug-in, cu autonomie extinsă și pe hidrogen.
Acest obiectiv este însoțit de un arsenal de măsuri concrete, care dezvăluie maniera de abordare a chinezilor: lovesc puternic și țintesc corect. Nu mai puțin de 25 de orașe pilot vor servi drept laboratoare la scară largă. Pentru acestea este deja planificată achiziția a 700.000 de vehicule pentru transportul public – autobuze, taxiuri și vehicule logistice, întreg ecosistemul urban fiind astfel testat.
Evident, aspectul fiscal nu a fost neglijat. Autoritățile din China au prevăzut reduceri ale taxelor auto și de achiziție, în cadrul unor programe de reînnoire a parcului auto și, mai presus de toate, implementarea masivă a infrastructurii de încărcare chiar și în cele mai îndepărtate zone rurale.
Dar intențiile Chinei sunt cel mai clar dezvăluite în domeniul tehnologic. Microprocesoare, sisteme de operare, inteligență artificială, baterii solid state, toate acestea vor contribui la suveranitatea tehnologică. Scopul este acela de a controla întregul lanț valoric, de la semiconductori la stații de încărcare.
Ofensiva nu se limitează la piața internă. Producătorii chinezi au misiunea a a-și adapta produsele la specificul fiecărei piețe și de a implementa rețele globale de vânzări. BYD, Changan, Leapmotor, MG, Nio și Xpeng au desantat în Europa și, inevitabil, vor fi urmați de alți constructori chinezi.
Expansiunea este susținută de un ecosistem financiar robust. Băncile chineze vor facilita tranzacțiile multivalutare, în timp ce companiile de asigurări vor oferi analize de risc de țară pentru a proteja exportatorii de fluctuațiile valutare.
Acest plan guvernamental ilustrează perfect doctrina industrială chineză: statul stabilește cursul, mobilizează resursele și coordonează ofensiva. Confruntat cu „provocările externe tot mai mari” și cu „protecționismul” occidental (eufemisme pentru taxele vamale europene și americane), Beijingul răspunde cu o accelerare a ofensivei globale.



















