Audi Q9. Pariul suprem pe SUV-ul XXL termic
29.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Așteptat de ani de zile, se pare că într-un final Audi Q9 își va face debutul în 2026, alături de o nouă generație Q7. Cu acest SUV complet nou, de dimensiuni XXL, constructorul german își confirmă angajamentul de a rămâne, cel puțin pentru încă o perioadă, în zona producătorilor de motoare termice.

Așadar, peisajul SUV-urilor de lux este pe cale să primească un nou-venit. În 2026 va veni Q9, cel mai mare model Audi. Zvonurile sugerează că acesta va concura direct cu BMW X7 și Mercedes-Benz GLS. Sosirea târzie a mărcii din Ingolstadt în această categorie poate fi surprinzătoare, dar reflectă o strategie mai degrabă calculată decât grăbită.

Geoffrey Bouquot, șeful departamentului de dezvoltare de la Audi, a confirmat pentru publicația Automobilwoche că Q9 va sosi anul viitor, alături de o nouă generație a modelului Q7. Acesta din urmă, lansat în urmă cu aproape zece ani și modernizat cu facelift-uri, va primi în sfârșit un înlocuitor adecvat.

Ambele modele se vor baza pe noua platformă PPC (Premium Platform Combustion), planificată și pentru un nou SUV Porsche, așteptat în 2028. Această bază tehnică a fost concepută pentru flexibilitate, așa că va putea găzdui motoare pe benzină, motorină, micro-hibrid, hibrid plug-in și chiar sisteme de extindere a autonomiei.

Cei de la Audi rămân deocamdată discreți în ceea ce privește motorizările pe care le vor primi Q7 și Q9. Dar tendința este clară: în loc să se bazeze exclusiv pe vehicule electrice, producătorul pregătește o gamă de soluții pentru a se adapta unor piețe și baze de clienți din ce în ce mai fragmentate.

Soluția găsită de Audi nu este una izolată. Porsche, de exemplu, lucrează la un SUV cu șapte locuri poziționat deasupra lui Cayenne. Planificat inițial ca un model 100% electric, acesta va fi lansat în cele din urmă cu motor cu ardere internă și sisteme de propulsie hibride plug-in, modelul electric fiind amânat.

Toate aceste ajustări ilustrează o schimbare mai amplă în cadrul Grupului Volkswagen. Marșul forțat către vehiculele electrice este încetinit, iar strategia este redefinită în jurul diversificării. Iar Audi preferă acum o abordare moderată și încearcă să se adapteze cât mai bine la piață.

Această schimbare reprezintă, într-un fel, și o străfulgerare de realism economic și politic. Audi și-a abandonat obiectivul care prevedea o gamă de modele exclusiv electrice până în 2032, în timp ce Porsche și-a confirmat angajamentul față de motoarele cu ardere internă și motoarele V8 mari cel puțin până în anii 2030.

Noua abordare pragmatică s-ar putea dovedi încununată de succes dacă Uniunea Europeană va anula interdicția totală de vânzare a vehiculelor cu ardere internă planificată pentru 2035. Reamintim, mai multe voci influente din sector se pronunță împotriva acestui termen limită. Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz, consideră că industria europeană „se îndreaptă cu viteză spre un zid”, în timp ce Oliver Zipse, de la BMW, avertizează că această măsură „ar putea ucide o industrie”.

Cazul Q9 ilustrează această dilemă. Pe de o parte, clienții de SUV-uri mari solicită putere, confort și versatilitate – trei calități mai bine servite de motoarele cu ardere internă sau hibride decât de vehiculele electrice cu baterii supradimensionate. Pe de altă parte, producătorii trebuie să anticipeze reglementările care evoluează rapid, uneori ca răspuns la schimbările politice.

Distribuie acest articol!